Słonka

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o życiu ludzi i zwierząt w gospodarstwie wiejskim. Dowiedzieliśmy się, co dają nam zwierzęta żyjące na wsi. Utrwalaliśmy nazwy zwierząt i poznawaliśmy wygląd i nazwy ich dzieci. Poznaliśmy literę g, G i liczbę 10. Utrwalaliśmy przeliczanie w zakresie 10 oraz działania dodawania i odejmowania na konkretach. Podczas zajęć matematycznych ćwiczyliśmy rozwiązywanie zadań oraz graliśmy w grę z użyciem kostki.

W czwartek 11 kwietnia odbyły się zajęcia edukacyjne o bezpieczeństwie nad wodą. Słonka zdobyły ważne informacje dotyczące prawidłowego zachowywania się na basenie i strzeżonych kąpieliskach. Poznały pracę ratownika oraz jego rolę. Utrwaliły ważne zasady, które pozwalają uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas wypoczynku nad wodą. Każde dziecko otrzymało dyplom, odznakę oraz książeczkę ,,Na fali bezpieczeństwa”.

9 kwietnia odwiedził nas teatrzyk z przedstawieniem ,,Kubuś przyjaciel nasz”. Mogliśmy aktywnie uczestniczyć w przedstawieniu, występując na scenie oraz tańcząc i śpiewając. Poznaliśmy jedną z przygód Kubusia Puchatka, któremu zawsze z pomocą przychodzą jego przyjaciele. Spektakl umilił dzieciom czas spędzony w radosnej atmosferze.

  1. Poznawanie zwierząt żyjących w różnych środowiskach.
  2. Wyrabianie pozytywnego stosunku do świata zwierząt.
  3. Zapoznanie z pracą i zwierzętami żyjącymi w gospodarstwie wiejskim.
  4. Kształtowanie szacunku do przyrody poprzez uzmysłowienie, że przyroda jest dla człowieka użyteczna.
  5. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na Ziemi.
  6. Przestrzeganie zasad ochrony środowiska i wyrabianie pozytywnego stosunku do świata roślin i zwierząt.
  7. Poznawanie zasad segregowania odpadów.
  8. Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
  9. Poszukiwanie sposobów ochrony środowiska naturalnego.
  10. Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela.
  11. Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć.
  12. Wdrażanie do właściwego oceniania postępowania bohaterów z bajek.
  13. Wprowadzenie liter: j, J, g, G, określanie głoski w nagłosie słów o prostej budowie fonetycznej.
  14. Doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas zabaw ruchowych, naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych.
  15. Wprowadzenie liczby 10. Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 10.
  16. Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia. Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.

Tematy kompleksowe:

1. Gospodarstwo dawniej i dziś.

2. Mieszkańcy zagrody.

3. Ekologia na co dzień.

4. Strażnicy książek.

Zima wcale nie jest zła ale z utęsknieniem czekaliśmy na wiosnę i ciepło, tak by na przedszkolny plac zabaw wybiegać już bez grubych ubrań i poczuć ciepłe promienie słońca. Postanowiliśmy powiedzieć Pani Zimie „Żegnaj” symbolicznie topiąc wykonaną przez nas  Marzannę. Pożegnaliśmy więc Panią Zimę a powitaliśmy Wiosnę. W tym dniu oglądaliśmy też przedstawienie pt.”Śpiąca królewna” w Teatrze Lalka. Bajka jest adaptacją słuchowiska radiowego z lat siedemdziesiątych z muzyką Jerzego Wasowskiego, gdzie główną rolę grają pięknie wykonane kukiełki.

Dzień 21 marca jest Światowym Dniem Zespołu Downa inaczej nazywanym też Dniem Kolorowej Skarpetki. Na znak solidarności z tymi osobami ubraliśmy kolorowe skarpetki nie do pary, a także rozmawialiśmy na temat życia i potrzeb osób z Zespołem Downa.

Koniec marca poświęciliśmy na przygotowania do Świąt Wielkanocnych siejąc owies, wykonując prace plastyczne o tematyce wiosennej.

19 marca wybraliśmy się do biblioteki. Na początku Panie prowadzące spotkanie wyjaśniły dzieciom różnice między biblioteką a księgarnią. Przedstawiły, w jaki sposób poukładane są książki w bibliotece i w jak się je wypożycza. Słonka wymieniały zasady obchodzenia się z książką oraz omówiły jej rolę w życiu człowieka. Poznały też rodzaje książek i ich ułożenie w bibliotece według kategorii. W dalszej części spotkania Słonka zwiedzały bibliotekę i oglądały jej zasoby. To było ciekawe spotkanie z książką i zainspirowanie dzieci do odwiedzania bibliotek ze swoimi Rodzicami i korzystania z ich bogatych zasobów.

12 marca odwiedził nasze przedszkole teatrzyk Blaszany Bębenek z przedstawieniem ,,Pipi Lansztrung zwiedza świat”. Aktorzy w wesoły sposób przedstawili przygody małej Pipi podróżującej po świecie. Dzieci miały możliwość aktywnego uczestnictwa na scenie podczas tej niesamowitej podróży. Słonka wraz z innymi grupami naszego przedszkola spędziły czas w miłej atmosferze, a aktorów nagrodziły gromkimi brawami.

W ramach akcji ,,Popołudnie z książką” w środę 13 marca odwiedziła nas mama Oli i czytała dzieciom ,,Niesamowite Przygody Dziesięciu Skarpetek”.Słonka i Panie dziękują mamie Oli za wizytę.

W zeszłym tygodniu zajmowaliśmy się tematem sztuki. Słonka starały się odpowiadać na pytania „czym jest sztuka”, „co może być sztuką”. Oglądaliśmy albumy malarstwa, a także zapoznaliśmy się z charakterystyczną sztuką Aborygenów. Inspirując się nią wykonaliśmy kije deszczowe  oraz miseczki z masy solnej.  Częstym motywem w malarstwie jest martwa natura, i my również postanowiliśmy ją namalować. Nie było to łatwe zadanie ale jak na pierwszy raz to poszło nam świetnie.

Muzyka to też dziedzina sztuki, i tym razem zapoznaliśmy się z takim instrumentem jak gitara klasyczna. Już niedługo udamy się również do teatru, bo przecież teatr to również sztuka.

Kręgi tematyczne:

  • Recepta na zdrowie
  • Kiedyś i dziś
  • Na tropach wiosny
  • Morskie opowieści

Obszar fizyczny

  1. Rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach
  2. Wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość w łazience
  3. Uświadamianie jak ważne jest dokładne mycie zębów
  4. Dostrzeganie zagrożenia wynikającego z nieprzestrzegania higieny
  5. Rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji
  6. Wdrażanie do przestrzegania higieny i bezpieczeństwa w czasie korzystania z nowoczesnych technologii
  7. Kształtowanie nawyku codziennego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
  8. Rozwijanie umiejętności adekwatnego doboru ubioru do pogody
  9. Wdrażanie o dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabawy
  10. Doskonalenie sprawności manualnej w czasie ćwiczeń graficznych i czynności samoobsługowych
  11. Doskonalenie słuchu fonematycznego aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych

Obszar emocjonalny:

  1. Kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania w czasie zabawy, pracy i odpoczynku
  2. Uczenie radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowalny społecznie
  3. Kształtowanie zdolności wyrażania emocji w czasie kontaktu z przyrodą
  4. Dostrzeganie wartości natury jako źródła satysfakcji estetycznej

Obszar społeczny:

  1. Wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach i w czasie odpoczynku
  2. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
  3. Rozwijanie zdolności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi
  4. Wyrażanie swoich oczekiwań wobec partnera zabawy
  5. Wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz respektowania jego oczekiwań
  6. Kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę
  7. Rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych zadań

Obszar poznawczy:

  1. Wzbogacanie wiedzy na temat tego co jest dobre dla naszego zdrowia i kondycji
  2. Wyjaśnianie znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
  3. Wykorzystywanie znanych piktogramów do kodowania informacji
  4. Rozwijanie zdolności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych  liter
  5. Ćwiczenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
  6. Porządkowanie przedmiotów według długości malejącej i wzrastającej
  7. Dostrzeganie znaczenia liter i cyfr i numeracji w życiu codziennym
  8. Kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
  9. Wdrażanie do korzystania z różnych źródeł wiedzy jak np. albumy, internet, książki
  10. Budowanie zainteresowań technicznych
  11. Poszerzanie znajomości liter „z”, „Z”, „c”, „C”
  12. Wyrażania ekspresji twórczej w czasie  czynności konstrukcyjnych i zabawy
  13. Doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
  14. Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
  15. Kształtowanie zdolności odczytywania instrukcji obrazkowo – wyrazowych
  16. Rozumienie pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
  17. Ćwiczenie posługiwania się pojęciami: jutro, wczoraj, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, dni tygodnia i miesięcy
  18. Wdrażanie do obserwacji przyrody i zabaw badawczych ze stawianiem hipotez i wyciąganiem wniosków
  19. Ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różne formy ekspresji
  20. Zapoznanie z alfabetem Mose'a
  21. Wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
  22. Wspieranie myślenia w zakresie stałości objętości
  23. Wdrażanie do eksperymentów językowych

Rodzice Słonek lub inni członkowie ich rodzin, mogą przychodzić do nas przeczytać książkę, opowiedzieć o swojej pracy i zainteresowaniach. Ostatnio gościł u nas tata Kacperka. Razem opowiedzieli i pokazali jak lubią spędzać wolny czas. Zaprezentowali grę planszową, która była trochę nietypowa, ponieważ aby rozpocząć z nią zabawę  trzeba samodzielnie stworzyć do niej scenerię i figurki, co nie jest takie proste, gdyż wszystkie elementy są niewielkich rozmiarów, sklejenie ich oraz pomalowanie wymaga więc dużej precyzji. Dziękujemy Panu Bartkowi i Kacperkowi za prezentację.

Niedawno Tosia z naszej grupy, reprezentowała nasze przedszkole biorąc udział w VII edycji warszawskiego konkursu wiedzy o Warszawie.

Konkurs był świetnie zorganizowaną imprezą. Poprzez różnorodne aktywności angażował przedszkolaków do zaprezentowania swojej wiedzy o stolicy, ale przede wszystkim był dobrą zabawą. Quiz wiedzy o Warszawie stanowił drugi etap, w pierwszym dzieci tworzyły prace plastyczne na temat swojego miasta, miało to być połączenie Warszawy dawnej z tą teraźniejszą.

Na końcu zostały wręczone dyplomy i upominki. Nasza Tosia zaprezentowała się znakomicie. Dziękujemy jej rodzicom za wsparcie i doping

Strony