Słonka

W zeszłym tygodniu zajmowaliśmy się tematem sztuki. Słonka starały się odpowiadać na pytania „czym jest sztuka”, „co może być sztuką”. Oglądaliśmy albumy malarstwa, a także zapoznaliśmy się z charakterystyczną sztuką Aborygenów. Inspirując się nią wykonaliśmy kije deszczowe  oraz miseczki z masy solnej.  Częstym motywem w malarstwie jest martwa natura, i my również postanowiliśmy ją namalować. Nie było to łatwe zadanie ale jak na pierwszy raz to poszło nam świetnie.

Muzyka to też dziedzina sztuki, i tym razem zapoznaliśmy się z takim instrumentem jak gitara klasyczna. Już niedługo udamy się również do teatru, bo przecież teatr to również sztuka.

Kręgi tematyczne:

  • Recepta na zdrowie
  • Kiedyś i dziś
  • Na tropach wiosny
  • Morskie opowieści

Obszar fizyczny

  1. Rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach
  2. Wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość w łazience
  3. Uświadamianie jak ważne jest dokładne mycie zębów
  4. Dostrzeganie zagrożenia wynikającego z nieprzestrzegania higieny
  5. Rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji
  6. Wdrażanie do przestrzegania higieny i bezpieczeństwa w czasie korzystania z nowoczesnych technologii
  7. Kształtowanie nawyku codziennego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
  8. Rozwijanie umiejętności adekwatnego doboru ubioru do pogody
  9. Wdrażanie o dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabawy
  10. Doskonalenie sprawności manualnej w czasie ćwiczeń graficznych i czynności samoobsługowych
  11. Doskonalenie słuchu fonematycznego aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych

Obszar emocjonalny:

  1. Kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania w czasie zabawy, pracy i odpoczynku
  2. Uczenie radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowalny społecznie
  3. Kształtowanie zdolności wyrażania emocji w czasie kontaktu z przyrodą
  4. Dostrzeganie wartości natury jako źródła satysfakcji estetycznej

Obszar społeczny:

  1. Wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach i w czasie odpoczynku
  2. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
  3. Rozwijanie zdolności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi
  4. Wyrażanie swoich oczekiwań wobec partnera zabawy
  5. Wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz respektowania jego oczekiwań
  6. Kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę
  7. Rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych zadań

Obszar poznawczy:

  1. Wzbogacanie wiedzy na temat tego co jest dobre dla naszego zdrowia i kondycji
  2. Wyjaśnianie znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
  3. Wykorzystywanie znanych piktogramów do kodowania informacji
  4. Rozwijanie zdolności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych  liter
  5. Ćwiczenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
  6. Porządkowanie przedmiotów według długości malejącej i wzrastającej
  7. Dostrzeganie znaczenia liter i cyfr i numeracji w życiu codziennym
  8. Kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
  9. Wdrażanie do korzystania z różnych źródeł wiedzy jak np. albumy, internet, książki
  10. Budowanie zainteresowań technicznych
  11. Poszerzanie znajomości liter „z”, „Z”, „c”, „C”
  12. Wyrażania ekspresji twórczej w czasie  czynności konstrukcyjnych i zabawy
  13. Doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
  14. Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
  15. Kształtowanie zdolności odczytywania instrukcji obrazkowo – wyrazowych
  16. Rozumienie pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
  17. Ćwiczenie posługiwania się pojęciami: jutro, wczoraj, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, dni tygodnia i miesięcy
  18. Wdrażanie do obserwacji przyrody i zabaw badawczych ze stawianiem hipotez i wyciąganiem wniosków
  19. Ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różne formy ekspresji
  20. Zapoznanie z alfabetem Mose'a
  21. Wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
  22. Wspieranie myślenia w zakresie stałości objętości
  23. Wdrażanie do eksperymentów językowych

Rodzice Słonek lub inni członkowie ich rodzin, mogą przychodzić do nas przeczytać książkę, opowiedzieć o swojej pracy i zainteresowaniach. Ostatnio gościł u nas tata Kacperka. Razem opowiedzieli i pokazali jak lubią spędzać wolny czas. Zaprezentowali grę planszową, która była trochę nietypowa, ponieważ aby rozpocząć z nią zabawę  trzeba samodzielnie stworzyć do niej scenerię i figurki, co nie jest takie proste, gdyż wszystkie elementy są niewielkich rozmiarów, sklejenie ich oraz pomalowanie wymaga więc dużej precyzji. Dziękujemy Panu Bartkowi i Kacperkowi za prezentację.

Niedawno Tosia z naszej grupy, reprezentowała nasze przedszkole biorąc udział w VII edycji warszawskiego konkursu wiedzy o Warszawie.

Konkurs był świetnie zorganizowaną imprezą. Poprzez różnorodne aktywności angażował przedszkolaków do zaprezentowania swojej wiedzy o stolicy, ale przede wszystkim był dobrą zabawą. Quiz wiedzy o Warszawie stanowił drugi etap, w pierwszym dzieci tworzyły prace plastyczne na temat swojego miasta, miało to być połączenie Warszawy dawnej z tą teraźniejszą.

Na końcu zostały wręczone dyplomy i upominki. Nasza Tosia zaprezentowała się znakomicie. Dziękujemy jej rodzicom za wsparcie i doping

15 lutego odbyły się warsztaty edukacyjne Przygoda z książką na temat kotów. Na początku spotkania dzieci wypowiadały się na temat zwierząt jakie mają lub chciały by mieć. Pani prowadząca warsztaty przeczytała nam książkę ,,Jestem kotem” G. Bernstein. Następnie dzieci wysłuchały wiele ciekawostek o zwierzętach kotowatych. W dalszej części zajęć Słonka przystąpiły do działalności plastycznej korzystając z różnych materiałów. Tworzyły z kopert koty – pacynki. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością.

Przez ostatnie dwa tygodnie Słonka zgłębiały wiedzę na temat Arktyki i Antarktydy. Informację na temat dwóch przeciwległych biegunów zdobywaliśmy dzięki książkom, mapie świata i filmom. To fascynujący temat, który na pewno  nie został przez nas wyczerpany. Podsumowaniem naszych wiadomości są wykonane przez nas książki, jedna grupa przedstawiła w nich Arktykę a druga Antarktykę. Zjawiskiem, które szczególnie nas zafascynowało była zorza polarna co wyraziliśmy przez piękne prace plastyczne.

Jako że jesteśmy grupą sześciolatków coraz częściej rozmawiamy o szkole i stawiamy sobie takie pytania: „Jaka jest szkoła?”, „Czym różni się od przedszkola?”, „Czy w szkole jest fajnie?” Najlepiej odpowiedzieć na te pytania po prostu udając się na prawdziwą lekcję do prawdziwej szkoły. Tak też zrobiliśmy i w poniedziałek poszliśmy do Szkoły Podstawowej nr 133, gdzie w klasie trzeciej uczestniczyliśmy w lekcji na temat zdrowia. Każde ze Słonek znalazło swoje miejsce w ławce i wraz ze swoimi opiekunami, którymi byli trzecioklasiści wykonywaliśmy piramidę zdrowia . Byliśmy bardzo uważni, skupieni i aktywni, pokazaliśmy się z najlepszej strony. Podsumowując naszą szkolną wizytę stwierdziliśmy , że szkoła nam się podoba choć różni się od przedszkola. Wiemy, że czeka nas nowa, fajna przygoda.

W naszym przedszkolu obchodzimy różne święta nietypowe, jednym z nich jest Dzień Pizzy. W tym roku też tak było, choć może z małym opóźnieniem, bo w przedszkolu czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem. Ale najważniejsze, że udało nam się zrobić pyszne pizze. Każda była inna gdyż wykonana zgodnie z gustem kulinarnym swojego właściciela. Gdy już nasze kolorowe pizze zostały upieczone, nakryliśmy do stołu, włączyliśmy włoską muzykę aby poczuć się jak we Włoszech. Było bardzo miło i smacznie.

8 lutego w naszej grupie odbyła się uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. Słonka przebrane za krasnoludki zaprezentowały przedstawienie i zaśpiewały piosenki. Po części artystycznej zaprosiliśmy gości do naszej sali. Dzieci wręczyły Babciom i Dziadkom przygotowane laurki i zaprosiły na słodki poczęstunek. To był dzień pełen miłych wrażeń i emocji mimo tremy jaka dzieciom towarzyszyła.

8 lutego Słonka brały udział w II Bielańskich Igrzyskach Przedszkolaków, które odbyły się  w Szkole Podstawowej 187. O godzinie 9.00 przywitano przybyłe z różnych przedszkoli grupy sześciolatków i zaproszono do rozgrzewki. Następnie przydzielono grupom po dwóch opiekunów. Słonkami zajęły się Malinki z czerwonymi szarfami. Wszystkie przedszkola jednocześnie zaczęły konkurencje sportowe na wyznaczonych stanowiskach i przechodziły na kolejne. Wszystkie grupy sześciolatków miały do wykonania 5 konkurencji. Słonka świetnie się bawiły i prawidłowo wykonywały poszczególne ćwiczenia sportowe. Na koniec wszystkie dzieci otrzymały medale.

Strony