Smerfy

Zadania do realizacji:

• rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka w czasie zabaw i ćwiczeń ruchowych oraz naśladowczych

• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

• stymulowanie rozwoju motoryki małej – poszerzanie zakresu czynności manipulacyjnych

•  rozwijanie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji

• kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspól­nego działania i zabawy

• kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach

• wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy

• wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie

• wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosną (zwiastuny wiosny), wiosenną pogodą (elementy pogody)

• rozwijanie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmio­tów według podanej cechy

• rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5 w przód i wspak

• kształtowanie umiejętności rozróżniania prawidłowego przeliczania od błędnego

• rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań

• rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej

• kształtowanie umiejętności odczytywania ikon i symboli

• rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów

• kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego

Tematy do realizacji:

Zabawy na każdą pogodę

Dobre i niedobre bajki na ekranie

Odkrywamy świat

Moje ulubione książeczki

W minionym tygodniu Smerfy wzięły udział w wielu ekscytujących aktywnościach związanych ze Świętami Wielkanocy. Atmosfera pełna była radości, kreatywności i świątecznego ducha, którym dzieci chętnie się dzieliły. Nasz plan zajęć był wypełniony zajęciami, zabawami i grami o tematyce wielkanocnej, które nie tylko dostarczały radości, ale również uczyły dzieci tradycji i znaczenia tych świąt.

27 marca dzieci z naszej grupy miały okazję pojechać metrem do Galerii Młociny, gdzie wzięły udział w wielkanocnych warsztatach plastyczno – technicznych. Tworzyliśmy wielkanocne wieńce. Pełne entuzjazmu Smerfy wykonały przepiękne kolorowe prace, które zabraliśmy ze sobą do przedszkola.

We czwartek dzieci wzięły udział w emocjonującej zabawie – „Wielkanocnych podchodach”. Ich zadaniem było odnalezienie zadań ukrytych w różnych miejscach w przedszkolu. Uśmiechy na ich twarzach były bezcenne, gdy po wykonaniu zadania zdobywały kurczaczki. Nagrodami za wykonanie wszystkich zadań były wielkanocne karty „Piotruś”. Bardzo dziękujemy Mamie Dominika i jego starszym Siostrom – Zuzi i Lusi za organizację tej zabawy. Dzięki nim to wydarzenie było niezapomnianym przeżyciem dla Smerfów.

Miniony tydzień poświęciliśmy tematyce segregacji śmieci i ekologii. Smerfy angażowały się w wiele ciekawych aktywności, aby lepiej zrozumieć jak dbać o naszą planetę. Zaczęliśmy od nauki o różnych rodzajach śmieci i tym, jak ważna jest segregacja odpadów. Dzieci uczyły się jak dzielić śmieci na plastikowe, papierowe, szklane i organiczne. Przez cały tydzień wspólnie eksperymentowaliśmy, rozpoznawaliśmy różnice i ćwiczyliśmy, gdzie należy umieścić każdy rodzaj odpadu.

Przez zabawy i gry Smerfy zdobywały nowe umiejętności związane z dbaniem o środowisko naturalne. Tworzyliśmy z materiałów recyklingowych prace plastyczno techniczne, np. kwiaty z rolek po papierze toaletowym, czy model robota.

21 marca świętowaliśmy w przedszkolu Pierwszy Dzień Wiosny. Rozmawialiśmy o tym, czym jest wiosna i jakie zmiany przynosi ze sobą ta piękna pora roku. Dzieci dzieliły się swoimi obserwacjami na temat budzenia się roślin, ptaków śpiewających na drzewach i dłuższych, słonecznych dni. Bawiliśmy się w wiosenne zabawy z chustą animacyjną – „Wiosna wybiera kolor” i „Wiosenna łąka”. Wykonaliśmy też taniec do piosenki „Maszeruje wiosna”, dopasowywaliśmy cienie do zdjęć wiosennych kwiatów i owadów, a także wykonaliśmy papierowe krokusy. Następnie wybraliśmy się na spacer w okolicy przedszkola , aby zobaczyć, jak przyroda budzi się do życia po zimie. Smerfy z radością obserwowały pierwsze kwiaty, pąki na drzewach, udało nam się nawet znaleźć biedronkęJ.

W piątek obchodziliśmy Dzień Wody – dzieci miały okazję dowiedzieć się o znaczeniu wody i ważności oszczędnego z niej korzystania. Wzięliśmy też udział w eksperymencie pod nazwą „Co pływa, a co tonie”, który pozwolił nam na poznanie właściwości fizycznych różnych przedmiotów. Dzieci miały okazję przetestować, które przedmioty pływają na wodzie, a które toną, poprzez zanurzanie ich w wodzie i obserwację ich zachowania. Ćwiczyliśmy też umiejętności matematyczne podczas zabawy „Matematyczne krople wody”, a także rozwijaliśmy sprawność manualną wykonując pracę plastyczną „Wesoła kropelka”. Tego dnia odwiedziła nas Mama Wiktorii. Przeczytała nam kilka ciekawych książek, m.in. „Księgę Ziemi”, która zawierała fascynujące ciekawostki na temat naszej planety.

Podsumowując, był to naprawdę pouczający tydzień, podczas którego Smerfy nauczyły się wiele
o ekologii i konieczności dbania o naszą planetę.

W minionym tygodniu Smerfy rozmawiały o kosmosie. Jest to jeden z tematów, które bardzo fascynują dzieci. Podczas zajęć dydaktycznych zapoznaliśmy się ze sprzętami do odkrywania i badania kosmosu oraz z zawodami (astronom, astronauta). Poszerzyliśmy wiedzę na temat ruchu planet wokół Słońca oraz na temat ruchu obrotowego Ziemi (dzień, noc). Smerfy dzięki wyobraźni wyruszały w kosmos podczas zabaw ruchowych – „Deszcz meteorytów”, „Dzień-noc”, wykonały również ciekawe prace plastyczno-techniczne m.in. rakiety z rolek po papierze toaletowym. Ten tydzień był po prostu kosmiczny!

We wtorek 12 marca nasze przedszkole odwiedził teatrzyk Blaszany Bębenek pokazując dzieciom nowe przygody Pippi Langstrumpf. Aktorzy w wesoły sposób przedstawili przygody Pippi podróżującej po świecie, zapraszając do tej niesamowitej podróży wszystkich przedszkolaków. Dzieci spędziły czas w miłej atmosferze, nagradzając aktorów gromkimi brawami.

Dzień Kobiet to ważny dzień, zarówno dla tych dużych kobiet, jak i małych. 8 marca odbyła się z tej okazji uroczystość. Radosna atmosfera panowała już od rana. Chłopcy złożyli swoim koleżankom życzenia, zaśpiewali „Sto lat” i wręczyli samodzielnie wykonane laurki.

Zadania do realizacji:

  • Kształtowanie czynności samoobsługowych – spożywanie posiłku z użyciem sztućców, nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłku, samodzielne ubieranie się i rozbieranie;
  • Kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
  • Rozwijanie motoryki małej (chwyt, manipulacja, praca nadgarstka);
  • Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej w czasie ćwiczeń i zabaw ruchowych
  • Dostrzeganie potrzeby ochrony przyrody;
  • Przygotowywanie do rozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą;
  • Budowanie więzi emocjonalnej z naturą, w tym odpowiedzialności za otaczający nas świat (woda, ziemia, powietrze);
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o zdrowie swoje i innych;
  • Wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej;
  • Budowanie systemu wartości dziecka – odpowiedzialność, empatia, szacunek;
  • Wdrażanie do respektowania norm społecznych przyjętych w kontrakcie grupowym;
  • Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy zwierząt i roślin oraz o zwroty związane z kosmosem;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze;
  • Rozwijanie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów wg podanego kryterium;
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania w najbliższym otoczeniu kształtów, wzorów, kolorów;
  • Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;
  • Nauka piosenek: „Ufoludki, „Maszeruje wiosna”, „Pomaluję cały świat” - kształtowanie pamięci i wrażliwości muzycznej

Tematy do realizacji:

  1. Zwierzęta i rośliny wokół nas
  2. Kosmiczne przygody
  3. Mali ekolodzy
  4. Od kurnika do świątecznego koszyka

W ostatnich tygodniach lutego rozmawialiśmy o sztuce. Poszerzaliśmy wiedzę na temat kina i teatru oraz właściwego zachowania w miejscach publicznych, utrwalaliśmy umiejętności dostosowywania stroju do sytuacji, kształtowaliśmy postawę otwartości na sztukę. Bawiliśmy się w teatr kukiełkowy i paluszkowy, utrwalaliśmy nazwy zawodów związanych z pracą w teatrze. Mieliśmy również okazję bawić się w artystów malarzy. Efektem tej zabawy były piękne kolorowe dzieła, które stworzyliśmy za pomocą farb i pędzli.

Na zajęciach z cyklu „Labo Odkrywcy” tematem były „Chemiczne zwierzęta”. Obserwowaliśmy tworzenie chemicznego kameleona, czyli mieszaniny cieczy, która zmieniała barwę. Zapoznaliśmy się też z faktami dotyczącymi największych ssaków świata.

26 lutego Smerfy obchodziły Dzień Dinozaura. Dzieci miały okazję wziąć udział w nietypowych zajęciach, które wprowadziły je w prehistoryczny świat i przybliżyły im życie dinozaurów. Wśród działań podejmowanych w tym dniu były zabawy z wykorzystaniem planszy, figurek dinozaurów, gier planszowych, książek czy zdjęć. Smerfom najbardziej podobała się zabawa w paleontologów, czyli wykopywanie figurek/szkieletów dinozaurów z piasku (piasek kinetyczny dzieci przygotowały samodzielnie). Świętując Dzień Dinozaura mieliśmy również okazję do rozwijania umiejętności matematycznych – przeliczanie, porównywanie wyglądu, określanie wielkości, segregowanie wg określonej cechy. Było też wiele zabawa ruchowych oraz kolorowanie wybranych przez dzieci obrazków z dinozaurami. Dzień Dinozaura upłynął nam na wesołej zabawie, poszukiwaniu i doświadczaniu.

W minionym tygodniu Smerfy rozwijały zainteresowania i uzdolnienia muzyczne. Wzbogacały słownictwo związane z muzyką, utrwalały nazwy niektórych instrumentów, a także poznały zawody: muzyk, pianista, kompozytor, piosenkarz. Jedną z zabaw, które przypadły nam do gustu były „Gazetowe rytmy” – próbowaliśmy odtwarzać proste rytmy zgodnie z podanym na tablicy kodem. Ćwiczyliśmy pamięć słuchową grając w dźwiękowe memo – staraliśmy się rozpoznać takie same dźwięki. Nauczyliśmy się też piosenki – „Jestem muzykantem konszabelantem”, ilustrowaliśmy jej treść ruchem. Doskonaliliśmy koncentrację i uwagę bawiąc się w orkiestrę. Dowiedzieliśmy się też kim jest i jaką rolę w orkiestrze pełni dyrygent. Wykonaliśmy pracę plastyczną – trąbki z gotowych elementów przyklejanych wg podanego wzoru. W czwartek rozwijaliśmy sprawność fizyczną i koordynację ruchową podczas gimnastyki z Panią Agnieszką.

W lutym swoje święto obchodzi uwielbiane przez większość dzieci danie – pizza, dlatego Smerfy zamieniły się w kucharzy i przygotowały swoje własne pizze, które potem zjedliśmy ze smakiem.

14.02. obchodziliśmy walentynki. Ten dzień przepełniony był atrakcjami oraz pogadankami na temat znaczenia miłości i przyjaźni w naszym życiu. Smerfy wykonały kartki walentynkowe dla swoich bliskich, poznały walentynkowe tradycje, wzięły udział w wielu zabawach, których motywem przewodnim było czerwone serce. Najbardziej spodobał się serduszkowy wyścig – nawlekanie czerwonej włóczki na serca wycięte z kartonu. Zrobiliśmy też serduszkowe malowanie na mleku – pokolorowaliśmy mazakami serca wycięte z płatków kosmetycznych i położyliśmy je na mleku . Efekt był magiczny, a miny zadowolonych z siebie Dzieci – bezcenne :)

W minionym tygodniu tematem przewodnim był karnawał. Smerfy poznały popularne tradycje karnawałowe oraz stworzyły kolorowe balony wyklejając szablon bibułą. We wtorek, przebrani w ciekawe stroje bawiliśmy się na naszym Balu Karnawałowym. Przebrania były bardzo piękne i kreatywne – były Księżniczki, Strażacy, Motylki, Wróżki, Jednorożce, Czarownice, Superbohaterowie,  a nawet… transformers! Wystrój sali balowej wprowadził nas w radosny nastrój i zachęcił do wesołej zabawy. Nie zabrakło tańców, zabaw integrujących i konkursów. Bal umożliwił dzieciom i Paniom spędzenie czasu w miłej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wszystkim wiele radości!

W czwartek obchodziliśmy kolejny dzień pełen wrażeń – Dzień Babci i Dziadka. Smerfy  od samego rana z niecierpliwością wyczekiwały zaproszonych gości, nie mogąc się doczekać, kiedy zapukają do drzwi Przedszkola. Babcie i Dziadkowie, mieli okazję podziwiać swoje wnuczęta w specjalnie dla nich przygotowanym programie artystycznym. Na koniec występu Goście zostali zaproszeni na scenę, aby razem z dziećmi zatańczyć „Krakowiaka”. Nie zabrakło również prezentów dla Babć i Dziadków oraz słodkiego poczęstunku.

5 lutego  Smerfy kolejny raz przeżyły muzyczne spotkanie ze wspaniałymi artystami. Przy dźwiękach skrzypiec wysłuchały ciekawej historii Zbójnika Janosika.

Strony