Smerfy

W ostatnim czasie w naszej grupie odbyły się wyjątkowe spotkania pełne niespodzianek!

Pierwszym ciekawym i pełnym atrakcji wydarzeniem były odwiedziny mamy jednej z naszych koleżanek, wraz z jej starszą siostrą, podczas których mogliśmy wziąć udział w zajęciach o… kotkach! Nasz goś przygotował wiele atrakcji - dzieci miały okazję bawić się pluszowymi kotkami, zapoznać się z książeczkami o kotkach, śpiewać kocie piosenki oraz poznawać ciekawostki o tych uroczych zwierzakach. Każde dziecko miało również okazję  wziąć udział w wielu ciekawych aktywnościach tematycznych związanych z kotkami, przy których było mnóstwo radości. Dzieci na zakończenie otrzymały naklejki z kotami oraz balony. Każdy mógł poczuć się jak mały miłośnik kotów!

Kolejnym wyjątkowym momentem były odwiedziny rodziców kolejnej naszej koleżanki, którzy przyszli świętować z nami jej urodziny!  Zostaliśmy obdarowani przepięknie wydanymi książkami z wydawnictwa Nasza Księgarnia, w którym pracuje jej tata. To była nie tylko okazja do radości z prezentów, ale także do zdobycia nowych informacji. Nasz gość opowiedział nam o swojej pracy w wydawnictwie i wprowadził nas w świat książek – wyjaśnił etapy powstawania książki, a następnie rozmawialiśmy o tym jak ważne jest szanowanie książek. Rodzice naszej koleżanki przeczytali nam też fragmenty jednej z opowieści, co było fantastycznym zakończeniem tego spotkania! 

Serdecznie dziękujemy naszym gościom za wspaniałe chwile i wyjątkowe spotkania! Zapraszamy kolejnych rodziców „Smerfów” do odwiedzin naszej grupy :)

W tym tygodniu w naszym przedszkolu przygotowywaliśmy się do obchodów Święta Niepodległości, które przypada 11 listopada. Podczas zajęć dzieci miały okazję bliżej poznać symbole narodowe – flagę oraz godło Polski. Z zainteresowaniem oglądaliśmy mapę naszego kraju, a dzieci z chęcią wskazywały stolicę, Warszawę oraz najdłuższą rzekę - Wisłę. W ramach zajęć plastycznych wykonaliśmy prace przedstawiające flagę Polski, wykorzystując kolorowe kółka z papieru oraz kokardy narodowe wkorzystując serduszka. Śpiewaliśmy także piosenkę „Jestem Polką/Polakiem”, która towarzyszyła nam przez cały tydzień podczas wielu aktywności. W piątek 8 listopada Smerfy o symbolicznej godzinie 11.11 odśpiewały wspólnie z innymi grupami hymn, w ramach akcji „Szkoła do hymnu”.

Zadania do realizacji:

• wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu
• wykazywanie spontanicznej aktywności ruchowej
• nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
• wczuwanie się w stan emocjonalny innych osób
• dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych
• rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania
• szanowanie praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie
• zwracanie się o pomoc do nauczyciela w sytuacjach trudnych
• wyjaśnienie pojęcia „bezpieczeństwo”
• przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
• znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
• znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
• znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
• doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek
• dostrzeganie różnorodności obiektów i krajobrazów Polski
• rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych
• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła
• słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
• wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
• rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
• zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń
 
Tematy do realizacji:
1. Kraina bezpieczeństwa
2 .Polska naszym domem
3. Deszczowa muzyka
4. W świecie emocji

25 października w naszej grupie obchodziliśmy Dzień Kundelka. Podczas zajęć dydaktycznych omówiliśmy czym różni się kundelek od rasowego psa, w jaki sposób należy dbać o pieski, a także dlaczego adopcja to ważny krok w pomaganiu zwierzętom. 

Dzieci miały okazję wysłuchać ciekawych historii o kundelkach, wzięły udział w grach i zabawach ruchowych, związanych z pielęgnacją i troską o pupile oraz wykonały kreatywną pracę plastyczną, przedstawiającą kundelki. To był wesoły dzień!

24 października w naszym przedszkolu odbył się wyjątkowy teatrzyk edukacyjny, pt: „Wierciząbek, Psójka i mleczaków dwójka”. Poprzez zabawną i pouczającą historię przedszkolaki utrwaliły wiedzę o tym, jak ważne jest regularne mycie zębów oraz unikanie niezdrowych przekąsek. Podczas przedstawienia kilkoro dzieci miało okazję wziąć udział w aktywności, aby pomóc jednemu z bohaterów w dbaniu o zęby. Dzieci z radością i zaciekawieniem uczestniczyły w spektaklu, a całości towarzyszyła znana wszystkim piosenka „Szczotka, pasta, kubek”, którą mali widzowie śpiewali z entuzjazmem.

21 października wzięliśmy udział w warsztatach „Przygoda z książką – czytamy i twórczo działamy”, na podstawie książki „Jabłonka Eli” Catariny Kruusval. Z zainteresowaniem słuchaliśmy czytanej historii i odpowiadaliśmy na pytania dotyczące tekstu. W trakcie zajęć wzięliśmy udział w krótkich zabawach ruchowych zamieniając się w rosnące jabłonki. Na koniec każdy z nas wykonał pracę plastyczną, której tematem było stworzenie jabłonki w wybranej przez siebie porze roku lub drzewa magicznego. Zajęcia rozwijają naszą wyobraźnię i kreatywność.

W minionym tygodniu utrwalaliśmy owoce i warzywa oraz uczyliśmy się gdzie rosną poszczególne z nich. Za pomocą zmysłów, porównywaliśmy ich kolor, kształt, ciężar oraz dowiedzieliśmy się co możemy z nich zrobić na zimę. Wzięliśmy również udział w owocowo – warzywnej uczcie w kolorze żółtym na której każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Rozwijając naszą twórczość plastyczną wykonaliśmy warzywa i owoce wyklejając je kwadracikami z kolorowej bibuły oraz jesienne witraże wykorzystując zbierane wcześniej listki.

16 października dzieci które dołączyły do nas w tym roku szkolnym miały swoje święto - Pasowanie na Przedszkolaka. To bardzo ważna uroczystość na którą zostali zaproszeni nasi najbliżsi. Po pięknym występie przyszedł czas na wspólne świętowanie, gdzie otrzymaliśmy pamiątkowe dyplomy i przypinki.

W grupie "Smerfów" 10 października obchodziliśmy Dzień Drzewa. Dzieci zapoznały się z tematyką drzewa i jego znaczeniem dla życia ludzi i zwierząt. Rozmawialiśmy o tym, jak drzewa pomagają nam oddychać, dają schronienie zwierzętom i oczyszczają powietrze. Utrwaliliśmy również nazwy wybranych drzew oraz odkrywaliśmy, jakie dary przynoszą nam jesienią - kolorowe liście, kasztany, żołędzie, szyszki oraz jarzębinę. Aby uczcić ten dzień odtańczyliśmy jesienny taniec drzew do muzyki "Jesień" z „Czterech Pór Roku” A. Vivaldiego, a następnie wykonaliśmy pracę plastyczną metodą stemplowania oraz pracę grupową - nasze drzewo. Świętowanie zakończyliśmy spacerem do ogrodu przedszkolnego, aby obserwować rosnące tam drzewa i wspólnie poszukać darów jesieni.

Na początku października w sali Smerfów pojawiły się jesienne dekoracje. Dzieci przyniosły ze sobą do przedszkola „dary jesieni”, które wykorzystaliśmy do zorganizowania jesiennej ekspozycji w kąciku przyrody oraz zabaw i prac plastycznych. Układaliśmy rytmy z kasztanów i szyszek, tworzyliśmy kasztanowe wzory, doskonaliliśmy umiejętność przeliczania przy użyciu żołędzi i kasztanów. Materiał przyrodniczy przyniesiony przez dzieci posłużył nam również do stworzenia naturalnej ścieżki sensorycznej. Podczas zajęć rozwijaliśmy umiejętności manualne – odbijając na kartkach pomalowane farbami kolorowe listki oraz ćwiczyliśmy naszą pamięć wzrokową i logiczne myślenie układając puzzle z wizerunkiem dyni. Nie zabrakło również spotkań z muzyką – uczestniczyliśmy w koncercie pt. „Jurata królowa Bałtyku”, podczas którego słuchaliśmy ciekawej opowieści i gry na gitarze. Poznaliśmy też piosenkę „Wiewióreczka” oraz uczyliśmy się wiersza o jesieni.

Zadnia do realizacji:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • pokazywanie na wybranych przykładach, jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy,
  • dzielenie się informacjami na temat członków rodziny,
  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur wśród innych figur,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • zapoznanie z rodzajami domów i z pomieszczeniami, które się w nich znajdują,
  • utrwalenie nazw zwierząt domowych,
  • segregowanie obrazków ze zwierzętami poprzez dopasowywanie do nich właściwych akcesoriów.

Tematy kompleksowe:

  1. Jesień w sadzie, w ogrodzie.
  2. Zwierzęta jesienią.
  3. Moja rodzina i mój dom.
  4. Domowi ulubieńcy.

Strony