Biedronki

Ach jak pełen wrażeń był dla nas drugi tydzień grudnia. Tyle się działo! Najpierw tworzyliśmy świateczne świece żelowe, następnie witaliśmy wraz z dziećmi z całego przedszkola Mikołaja, który znowu obdarował nas prezentami. Przed jego przybyciem uczestniczyliśmy w zabawach zorganizowanych przez Panią Katarzynę, gdzie wcielaliśmy się w role pomocników tego miłego jegomościa.

Mieliśmy też okazję zaprezentować się przed rodzicami śpiewając świąteczne piosenki i kolędę oraz wspólnie z nimi wykonać ozdoby świąteczne. Poza tym jak co dzień losowaliśmy zadania z kalendarza adwentowego. Jednym z nich było przeczytanie opowiadania o Mikołaju.Pani przedstawiła nam historię pt.”Gwiazdkowy prezent dla Korneliusza Klopsa” , które bardzo nam się podobało. Mieliśmy również ulepić bałwana, no ale jak to zrobić bez śniegu? Ulepiliśmy więc kulki z gazet.

Jako że, bierzemy udział w projekcie „Sensosmyki”, mającym na celu wielozmysłowe poznawanie świata, zorganizowaliśmy sobie zabawę w poznawanie smaków i zapachów związanych ze świętami, a najfajniejsze było udawanie misiów i zlizywanie smacznego miodu z talerzyków.

Musimy przyznać, że choć miło spędzamy ten przedświąteczny czas, to brakuje nam śniegu. Chociaż w stworzonych przez nas zimowych drzewach mogliśmy się nim trochę pocieszyć.  Liczymy na to, że jeszcze się pojawi.

Choć w minionym tygodniu mieliśmy rozmawiać głównie o teatrze, to na pierwszy plan wysunęła się tematyka związana z Mikołajem, a złożyło się na to kilka czynników takich jak np. ubieranie choinki w sali, wykonywanie zadań z kalendarza adwentowego, przygotowania do warsztatów świątecznych z rodzicami, no i pisanie listów do Św. Mikołaja, a w końcu jego niespodziewana wizyta.

Gdy siedząc na dywanie usłyszeliśmy dźwięk dzwonka , szybko pobiegliśmy do okien i zobaczyliśmy właśnie jego, Mikołaja. Gdy powróciliśmy do naszej sali po odwiedzinach u Słonek, pod choinką czekały na nas prezenty. Kto wie, może jeszcze nas odwiedzi.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • doskonalenie zmysłu dotyku
  • rozwijanie sprawności dłoni oraz palców
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • wdrażanie do dbania o higienę w czasie zajęć kulinarnych

Obszar emocjonalny:

  • kształcenie zdolności do cierpliwego czekania na swoją kolej
  • rozwijanie umiejętności godzenia się z porażką
  • przedstawianie emocji i uczuć w czasie zabaw teatralnych
  • kształcenie zdolności dostrzegania emocji innych dzieci i zwierząt

Obszar społeczny:

  • wdrażanie do współdziałania w zabawie
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • respektowanie reguł i zasad w czasie gier i zabaw
  • obdarzanie uwagą innych osób

Obszar poznawczy:

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się
  • wzbogacanie wiedzy na temat teatru
  • wcielanie się w role, uczestniczenie w zabawach teatralnych
  • wymyślanie krótkich historyjek, objaśnianie kolejności zdarzeń
  • rozwijanie kompetencji matematycznych
  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • eksperymentowanie ze światłem i cieniem
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych
  • dostrzeganie i kontynuuowania rytmów
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
  • dokonywanie pomiarów długości
  • rozwiązywanie zagadek
  • wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych
  • rozwijanie orientacji przestrzennej
  • tworzenie prac plastycznych
  • poznawanie różnego rodzaju kalendarzy
  • oglądanie róznych rodzajów zegarów i  zapoznanie z pracą zegarmistrza
  • wymienianie pór roku i przyporządkowywanie im symboli

Kręgi tematyczne:

Zapraszamy do teatru

Kulinarne wyzwania

Święta tuż, tuż

Witamy nowy rok

Pluszowy miś to symbol dobroci, ciepła i opiekuńczości, nie mogliśmy więc zapomnieć o jego święcie, które przypada na 25 listopada. W tym dniu przywitał nas przedszkolny miś – pacynka. Opowiedział nam o swoich kuzynach, Misiu Uszatku, Koralgolu, Kubusiu Puchatku  i  Paddingtonie. Chyba najbardziej znanym pluszowym bohaterem polskiej bajki jest Uszatek, który ma już sześćdziesiąt lat ale wciąż wzbudza sympatię u dzieci. My też obejrzeliśmy jeden z odcinków serialu o tym sympatycznym misiu, bardzo nam się spodobał. Na chwilę sami zamieniliśmy się w misie tworząc misiowe maski, a także śpiewaliśmy piosenki i tańczyliśmy z misiami. To był bardzo pluszowy dzień :)

W listopadzie rozmawialiśmy na temat symboli narodowych i miłości do ojczyzny, bezpieczeństwie na drodze oraz listpadowej pogodzie, miesiąc jeszcze się nie skończył i poruszymy jeszcze temat emocji.

W związku z bezpieczeństwem na drodze  wcielaliśmy się w rolę kierowców i przechodniów, a także wyruszyliśmy na spacer poza teren przedszkola w poszukiwaniu znaków drogowych.

Listopadowa pogoda jak się okazało to nie tylko deszcz ale też śnieg. Miło było patrzeć jak dzieci z grupy Biedronek cieszą się z widoku pierwszego śniegu i postanowiliśmy, że nie będziemy oglądać go tylko przez okno ale i pójdziemy pobawić się śniegiem. 

Świętowaliśmy również Dzień Kredki śpiewając razem z Panią Kredką piosenkę pt.„Kolorowe kredki”, która bardzo przypadła nam do gustu.

Bawiliśmy się też na kolejnych zajęciach zumby. Musimy przyznać, że wykonywanie sekwencji ruchowych zaprezentowanych przez Panią prowadzącą wychodzi nam coraz lepiej.

Bardzo ważna jest dla nas praca rąk i ćwiczenie sprawności manualnej dlatego malowaliśmy gąbkami, bawiliśmy się masą solną wciskając w nią różne małe przedmioty i tworząc obrazek, wieszaliśmy papierowe skarpetki na sznurku za pomocą spinaczy i rysowaliśmy różnego rodzaju kredkami. W przedszkolu nie ma czasu na nudę.

Naszym tematem przewodnim w minionym tygodniu były polskie symbole narodowe. Zapoznaliśmy się z melodią i słowami naszego hymnu, jest jeszcze dla nas trudny do nauczenia ale w przyszłości na pewno będziemy go śpiewać, poznaliśmy barwy naszej flagi oraz godło, wiemy, że Warszawa jest stolicą Polski a najdłuższa rzeka to Wisła. Uczestniczyliśmy w koncercie gdzie poznaliśmy legendę o trzech braciach, a instrumentem przewodnim była waltornia. Na uroczystości z okazji Dnia Niepodległości wraz z dziećmi z innych grup wysłuchaliśmy hymnu, a także śpiewaliśmy piosenkę „Serca biało czerwone” trzymając w dłoniach serduszka, które sami wykonaliśmy, oczywiście w barwach narodowych.

Grupa Biedronek bierze udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym, którego głównym celem jest propagowanie czytelnictwa i tworzenia warunków do różnorodnej aktywności dzieci w czasie realizacji zadań stawianych przez nauczyciela, wprowadzenie najmłodszych w świat literatury, budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną, przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, propagowanie praw dziecka, kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności. Do realizacji projektu zaangażowani są również rodzice poprzez uzupełnianie wraz z dziećmi „Zmisiowanego dzienniczka”, odwiedzanie grupy w przedszkolu i czytanie lub opowiadanie bajek i historii.

Nasze uczestnictwo w projekcie rozpoczeliśmy od uporządkowania naszej biblioteczki, przygotowania dzienniczka, nazwania misia, nasz ma na imię Cukierek, i zaproszenia do czytania pierwszego rodzica a była to mama Julii, która przedstawiła nam historię o Kici Koci.

Nasz Cukierekk wyruszył już do domów dzieci, gdzie czyta z dziećmi i rodzicami oraz przygląda się jak wykonują oni wylosowane zadania.

Obszar fizyczny

  • Uczestniczenie  w zabawach ruchowych i czerpanie z tego radości
  • Wykonywanie czynności doskonalących motorykę małą
  • Branie udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych, naśladowczych, z przyborami i wykonywanie różnych form ruchu
  • Kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia w czasie rysowania
  • Doskonalenie koordynacji i sprawności ruchowej
  • Udział w zabawach logopedycznych i artykulacyjnych
  • Podnoszenie świadomości własnego ciała

Obszar emocjonalny

  • Kształtowanie cierpliwości w czasie czekania na swoją kolej
  • Uwrażliwianie na potrzeby innych
  • Przeżywanie i wyrażanie własnych emocji, dzielenie się nimi z innymi
  • Dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości w najbliższym otoczeniu
  • Rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych

Obszar społeczny

  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • Integracja z grupą przez uczestniczenie we wspólnych aktywnościach
  • Wdrażanie do podejmowania współpracy w celu dążenia do wspólnego celu
  • Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z szacunkiem do kraju i innych ludzi
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie
  • Obdarzanie uwagą rówieśników i osoby dorosłe
  • Udział w zabawach z elementem rywalizacji
  • Używanie zwrotów grzecznościowych

Obszar poznawczy

  • Nazywanie swojego miejsca zamieszkania
  • Uważne słuchanie wierszy i opowiadań
  • Analizowanie dźwięków i obrazów, uczestniczenie w rozmowach na ich temat
  • Poznanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze
  • Dbanie o estetyczne wykonanie prac plastycznych
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
  • Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kształt
  • Poznawanie symboli narodowych oraz legend polskich
  • Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy
  • Rozbudzanie ekspresji artystycznej w czasie wykonywania prac plastycznych
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, wykonywanie prostych działań dodawania i odejmowania
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych
  • Granie prostych rytmów na instrumentach perkusyjnych
  • Rozróżnianie strony prawej i lewej

Kręgi tematyczne:

1. Bezpieczny przedszkolak

2. Nasz kraj – Polska

3. Listopadowy deszcz

4. Poznajemy swoje emocje

„Wierciząbek, Psójka i mleczaków dwójka” tak brzmi tytuł przedstawienia, które oglądaliśmy w miniony czwartek. Było dużo śmiechu i zabawy ale także wiedzy o tym jak dbać o zęby bo najmłodsi widzowie, tacy jak my najlepiej uczą się właśnie przez zabawę.

Oprócz takich atrakcji jak teatrzyk, zumba, zajęcia z Labolkiem i warsztaty z książką tydzień mijał nam na codziennych zajęciach gdzie uczyliśmy się nowej piosenki, lepiliśmy muchomorki z masy solnej, bawiliśmy się w sklep, rysowaliśmy oraz za pomocą siły naszych rąk tworzyliśmy wiatr, który wprawiał kolorowe „listki” z bibuły w ruch.

W naszym przedszkolu na co dzień nie oglądamy bajek ale za to dużo czytamy. Czytanie uczy koncentracji, uważności, rozwija wyobraźnię, dlatego też chętnie bierzemy udział w zajęciach gdzie bazą wyjściową do dalszych kreatywnych działań jest właśnie książka. Tym razem było to opowiadanie pt. „Jabłonka Eli” autorstwa C. Kruusval. Po wysłuchaniu historii dzieci, których codzienne życie toczy się wokół dużego drzewa jabłoni, wykonaliśmy prace plastyczne z użyciem różnorodnych materiałów. Czekamy na kolejne opowieści.

Strony