Biedronki

Naszym tematem przewodnim w minionym tygodniu były polskie symbole narodowe. Zapoznaliśmy się z melodią i słowami naszego hymnu, jest jeszcze dla nas trudny do nauczenia ale w przyszłości na pewno będziemy go śpiewać, poznaliśmy barwy naszej flagi oraz godło, wiemy, że Warszawa jest stolicą Polski a najdłuższa rzeka to Wisła. Uczestniczyliśmy w koncercie gdzie poznaliśmy legendę o trzech braciach, a instrumentem przewodnim była waltornia. Na uroczystości z okazji Dnia Niepodległości wraz z dziećmi z innych grup wysłuchaliśmy hymnu, a także śpiewaliśmy piosenkę „Serca biało czerwone” trzymając w dłoniach serduszka, które sami wykonaliśmy, oczywiście w barwach narodowych.

Grupa Biedronek bierze udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym, którego głównym celem jest propagowanie czytelnictwa i tworzenia warunków do różnorodnej aktywności dzieci w czasie realizacji zadań stawianych przez nauczyciela, wprowadzenie najmłodszych w świat literatury, budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną, przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, propagowanie praw dziecka, kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności. Do realizacji projektu zaangażowani są również rodzice poprzez uzupełnianie wraz z dziećmi „Zmisiowanego dzienniczka”, odwiedzanie grupy w przedszkolu i czytanie lub opowiadanie bajek i historii.

Nasze uczestnictwo w projekcie rozpoczeliśmy od uporządkowania naszej biblioteczki, przygotowania dzienniczka, nazwania misia, nasz ma na imię Cukierek, i zaproszenia do czytania pierwszego rodzica a była to mama Julii, która przedstawiła nam historię o Kici Koci.

Nasz Cukierekk wyruszył już do domów dzieci, gdzie czyta z dziećmi i rodzicami oraz przygląda się jak wykonują oni wylosowane zadania.

Obszar fizyczny

  • Uczestniczenie  w zabawach ruchowych i czerpanie z tego radości
  • Wykonywanie czynności doskonalących motorykę małą
  • Branie udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych, naśladowczych, z przyborami i wykonywanie różnych form ruchu
  • Kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia w czasie rysowania
  • Doskonalenie koordynacji i sprawności ruchowej
  • Udział w zabawach logopedycznych i artykulacyjnych
  • Podnoszenie świadomości własnego ciała

Obszar emocjonalny

  • Kształtowanie cierpliwości w czasie czekania na swoją kolej
  • Uwrażliwianie na potrzeby innych
  • Przeżywanie i wyrażanie własnych emocji, dzielenie się nimi z innymi
  • Dostrzeganie przynależności do kraju rodzinnego
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości w najbliższym otoczeniu
  • Rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych

Obszar społeczny

  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • Integracja z grupą przez uczestniczenie we wspólnych aktywnościach
  • Wdrażanie do podejmowania współpracy w celu dążenia do wspólnego celu
  • Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z szacunkiem do kraju i innych ludzi
  • Wdrażanie do przestrzegania ustalonych norm i zasad regulujących życie w grupie
  • Obdarzanie uwagą rówieśników i osoby dorosłe
  • Udział w zabawach z elementem rywalizacji
  • Używanie zwrotów grzecznościowych

Obszar poznawczy

  • Nazywanie swojego miejsca zamieszkania
  • Uważne słuchanie wierszy i opowiadań
  • Analizowanie dźwięków i obrazów, uczestniczenie w rozmowach na ich temat
  • Poznanie wybranych zasad bezpieczeństwa na drodze
  • Dbanie o estetyczne wykonanie prac plastycznych
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
  • Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kształt
  • Poznawanie symboli narodowych oraz legend polskich
  • Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie i naukę krótkich wierszy
  • Rozbudzanie ekspresji artystycznej w czasie wykonywania prac plastycznych
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, wykonywanie prostych działań dodawania i odejmowania
  • Dostrzeganie i kontynuowanie układów rytmicznych
  • Granie prostych rytmów na instrumentach perkusyjnych
  • Rozróżnianie strony prawej i lewej

Kręgi tematyczne:

1. Bezpieczny przedszkolak

2. Nasz kraj – Polska

3. Listopadowy deszcz

4. Poznajemy swoje emocje

„Wierciząbek, Psójka i mleczaków dwójka” tak brzmi tytuł przedstawienia, które oglądaliśmy w miniony czwartek. Było dużo śmiechu i zabawy ale także wiedzy o tym jak dbać o zęby bo najmłodsi widzowie, tacy jak my najlepiej uczą się właśnie przez zabawę.

Oprócz takich atrakcji jak teatrzyk, zumba, zajęcia z Labolkiem i warsztaty z książką tydzień mijał nam na codziennych zajęciach gdzie uczyliśmy się nowej piosenki, lepiliśmy muchomorki z masy solnej, bawiliśmy się w sklep, rysowaliśmy oraz za pomocą siły naszych rąk tworzyliśmy wiatr, który wprawiał kolorowe „listki” z bibuły w ruch.

W naszym przedszkolu na co dzień nie oglądamy bajek ale za to dużo czytamy. Czytanie uczy koncentracji, uważności, rozwija wyobraźnię, dlatego też chętnie bierzemy udział w zajęciach gdzie bazą wyjściową do dalszych kreatywnych działań jest właśnie książka. Tym razem było to opowiadanie pt. „Jabłonka Eli” autorstwa C. Kruusval. Po wysłuchaniu historii dzieci, których codzienne życie toczy się wokół dużego drzewa jabłoni, wykonaliśmy prace plastyczne z użyciem różnorodnych materiałów. Czekamy na kolejne opowieści.

W dniu 16 października wraz z małą grupą Smerfów dołączyliśmy oficjalnie do grona przedszkolaków. W czasie uroczystości śpiewaliśmy i mówiliśmy wierszyki, a także wykonaliśmy taniec. To był nasz pierwszy występ w „Wesołych Nutkach”, mamy nadzieję, że podobał się wszystkim zgromadzonym na widowni. Wiemy, że nasze Panie były z nas bardzo dumne. Po występie udaliśmy się z rodzicami na poczęstunek i otrzymaliśmy pamiątkowe dyplomy. To był dla nas dzień pełen wrażeń.

Pozostałe dni minionego tygodnia spędzaliśmy na zabawach w sali i na przedszkolnym placu zabaw, tworzeniu pracy plastycznej, graniu na instrumentach, śpiewaniu piosenek o tematyce jesiennej, jak i na pokonywaniu toru przeszkód.

Na początku tygodnia dzieci z grupy Biedronek, miały okazję po raz pierwszy brać udział w jednym z cyklicznych koncertów, które odbywają się w naszym przedszkolu raz w miesiącu. Tym razem tytuł przedstawienia muzycznego brzmiał „Jurata Królowa Bałtyku”, a instrumentem przewodnim była gitara klasyczna. Morska opowieść ilustrowana muzyką zainteresowała nas. Czekamy na kolejne koncerty.

Naszym przewodnim tematem są ostatnio owoce i warzywa. Poznajemy je nie tylko przez oglądanie obrazków ale także poprzez dotyk, smak i węch, przeliczamy je, układamy z nich rytmy i sami stajemy się w zabawie jakimś owocem lub warzywem. Przed nami jeszcze zabawa w sklep warzywno – owocowy i krótkie inscenizacje w przygotowanym przez nas teatrzyku.

W minionym tygodniu świętowaliśmy Dzień Drzewa. Poznaliśmy jego budowę , oglądaliśmy różne ich rodzaje, wspólnie zastanawialiśmy się po co są drzewa i jak wyglądałoby nasze otoczenie gdyby ich nie było. Na szczęście na naszym przedszkolnym placu zabaw rosą piękne drzewa i mogliśmy  dotykać kory a nawet się do nich przytulać.

Rozpoczął się październik i dostrzegamy już coraz większe zmiany w przyrodzie. Na naszym parapecie ułożyliśmy kącik jesienny z darów jesieni, codziennie dokładamy tam coś nowego, bo ta pora roku jest bardzo hojna. Prezentami od Pani Jesieni można również doskonale się bawić dlatego też poznawaliśmy je dotykiem nie tylko dłoni ale i stóp, próbowaliśmy jak smakują i jak pachną, przeliczaliśmy i tworzyliśmy z nich rytmy, a to jeszcze  nie koniec gdyż jesień jeszcze trochę u nas zagości.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • udział w zajęciach kulinarnych i przygotowywanie prostych posiłków
  • utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu
  • uwrażliwianie zmysłu dotyku
  • rozwijanie sprawności dłoni
  • dostrzeganie roli odpoczynku oraz relaksacji

Obszar emocjonalny:

  • wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • przeżywanie i wyrażanie emocji
  • przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt

Obszar społeczny:

  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie
  • obdarzanie uwagą innych dzieci i osób dorosłych
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie
  • odczuwanie przynależności do grupy rówieśniczej

Obszar poznawczy:

  • rozpoznawanie i nazywanie kolorów, owoców i warzyw
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami
  • uczestniczenie w zabawach badawczych z wykorzystaniem owoców i warzyw
  • zapoznanie się z pracą sprzedawcy w sklepie z warzywami
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • kształtowanie umiejętności wokalnych
  • poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew
  • eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych

Kręgi tematyczne:

  • Owoce i warzywa
  • Razem się bawimy
  • Jesienne drzewa i ich tajemnice
  • Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Strony