Biedronki

W zeszłym tygodniu gościliśmy w przedszkolu teatrzyk, który przedstawił nam historię bałwanka lubiącego płatać figle, na przykład zabierać i chować bombki z choinki lub miotłę należącą do dziadunia. Przedstawienie sprawiło dzieciom wiele radości, głównie z tego powodu, że mogły one aktywnie w nim uczestniczyć i pomagać w odzykaniu zaginionych rzeczy. Tak się złożyło, że „bałwankowy temat” często pojawiał się w czasie naszych zajęć i zabaw, bowiem uczyliśmy się piosenki o bałwanku, lepiliśmy go z plasteliny, z prawdziwego i sztuczengo śniegu oraz wykonywaliśmy jego postać z materiałów odpadowych takich jak kawałki papieru z niszczarki do dokumentów. Były też zabawy muzyczno-ruchowe związane z zimą. Cały tydzień przygotowywaliśmy się również do przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka, ćwicząc piosenkę, wierszyki, taniec i wykonując kolorowe laurki.

Kosmos to temat, który zawsze cieszy się dużym powodzeniem u dzieci, nawet tych najmłodszych. I nie było inaczej też w przypadku naszej grupy. Poznaliśmy Układ Słoneczy i bardzo  zainetresowały nas ciekawostki o planetach. Obejrzeliśmy film edukacyjny o Kosmosie, a piosenka „W Układzie Słonecznym” została wpisana na listę biedronkowych hitów. Z dużym zaangażowaniem tworzyliśmy pracę plastyczną na temat kosmosu, może trudno w to uwierzyć patrząc na te dzieła ale jest to nasza samodzielna praca.

W „kosmicznym tygodniu” bawiliśmy się również na zajęciach zumby. Układy taneczne wykonujemy już coraz lepiej, za co Pani trenerka bardzo nas chwaliła.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych, naśladowczych i z przyborami
  • zażywanie ruchu na świeżym powietrzu
  • ćwiczenie motoryki małej
  • ćwiczenie utrzymywania równowagi w czasie zabaw ruchowych
  • ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego

Obszar emocjonalny:

  • wyrażanie emocji za pomocą charakterystycznych form wyrazu
  • czerpanie radości z zabaw w grupie
  • wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy
  • odwoływanie się do własnych uczuć i doświadczeń
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
  • wczuwanie się w emocje innych osób
  • wyrażanie emocji w stosunku do swoich bliskich

Obszar społeczny:

  • poznawanie i akceptowanie zasad w zabawie
  • wdrażanie do współdziałania w grupie rówieśniczej
  • obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych
  • nawiązywanie relacji rówieśniczych
  • wyrażanie szacunku wobec innych osób
  • respektowanie swoich praw i obowiązków
  • wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym

Obszar poznawczy:

  • poznawanie ciekawostek związanych z Kosmosem
  • rozbudzanie kreatywności artystycznej w czasie malowania farbami i rysowania kredkami
  • klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy
  • rozpoznawanie zimowych zjawisk pogodowych
  • poznanie ciekawostek o zwierzętach leśnych
  • rozumienie i utrwalanie stosunków przestrzennych
  • słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na temat ich treści
  • wypowiadanie się na temat członków rodziny
  • recytowanie wiersza z pamięci
  • śpiewanie piosenek i granie na instrumentach perkusyjnych
  • poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
  • poznanie numeru alarmowego
  • zapoznanie z pieniędzmi (monetami i banknotami)
  • uczestniczenie w eksperymencie

Kręgi tematyczne:

  • Rakietą w Kosmos
  • Zima w pełni
  • Droga babciu, drogi dziadku
  • Każdy zawód jest ważny

Początek ostatniego tygodnia przed świętami był dla nas słodki. Wykonywaliśmy pierniki. Na początku nasze ręce musiały być bardzo dobrze umyte, następnie zapoznaliśmy się z przepisem i przygotowaliśmy składniki, a później ciasto, wypiekanie, ozdabianie no i ulubiony moment, zjadanie choć trzeba przyznać, że jeszcze przed tym, część wypieków już zniknęła.

Wykonaliśmy kolejne zadania z kalendarza adwentowego, a było to między innymi pokonanie zimowego toru przeszkód, zapoznanie się z tradycjami świątecznymi i tworzenie łańcucha na choinkę. Stanęliśmy oczywiście na wysokości zadania i nasz łańcuch był naprawdę bardzo długi, chyba dłuższy niż połowa długości naszej sali, w której zagościła też mała szopka jako przykład jednej z tradycji świątecznych.

Franio obchodził swoje trzecie urodziny, poczęstował nas z tej okazji cukierkami.

Naszą salę wypełniał w ciągu tego tygodnia aromat suszonych pomarańczy, które wykorzystaliśmy do zabaw matematycznych. To już prawie koniec roku, jak to szybko zleciało.

Ach jak pełen wrażeń był dla nas drugi tydzień grudnia. Tyle się działo! Najpierw tworzyliśmy świateczne świece żelowe, następnie witaliśmy wraz z dziećmi z całego przedszkola Mikołaja, który znowu obdarował nas prezentami. Przed jego przybyciem uczestniczyliśmy w zabawach zorganizowanych przez Panią Katarzynę, gdzie wcielaliśmy się w role pomocników tego miłego jegomościa.

Mieliśmy też okazję zaprezentować się przed rodzicami śpiewając świąteczne piosenki i kolędę oraz wspólnie z nimi wykonać ozdoby świąteczne. Poza tym jak co dzień losowaliśmy zadania z kalendarza adwentowego. Jednym z nich było przeczytanie opowiadania o Mikołaju.Pani przedstawiła nam historię pt.”Gwiazdkowy prezent dla Korneliusza Klopsa” , które bardzo nam się podobało. Mieliśmy również ulepić bałwana, no ale jak to zrobić bez śniegu? Ulepiliśmy więc kulki z gazet.

Jako że, bierzemy udział w projekcie „Sensosmyki”, mającym na celu wielozmysłowe poznawanie świata, zorganizowaliśmy sobie zabawę w poznawanie smaków i zapachów związanych ze świętami, a najfajniejsze było udawanie misiów i zlizywanie smacznego miodu z talerzyków.

Musimy przyznać, że choć miło spędzamy ten przedświąteczny czas, to brakuje nam śniegu. Chociaż w stworzonych przez nas zimowych drzewach mogliśmy się nim trochę pocieszyć.  Liczymy na to, że jeszcze się pojawi.

Choć w minionym tygodniu mieliśmy rozmawiać głównie o teatrze, to na pierwszy plan wysunęła się tematyka związana z Mikołajem, a złożyło się na to kilka czynników takich jak np. ubieranie choinki w sali, wykonywanie zadań z kalendarza adwentowego, przygotowania do warsztatów świątecznych z rodzicami, no i pisanie listów do Św. Mikołaja, a w końcu jego niespodziewana wizyta.

Gdy siedząc na dywanie usłyszeliśmy dźwięk dzwonka , szybko pobiegliśmy do okien i zobaczyliśmy właśnie jego, Mikołaja. Gdy powróciliśmy do naszej sali po odwiedzinach u Słonek, pod choinką czekały na nas prezenty. Kto wie, może jeszcze nas odwiedzi.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • doskonalenie zmysłu dotyku
  • rozwijanie sprawności dłoni oraz palców
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • wdrażanie do dbania o higienę w czasie zajęć kulinarnych

Obszar emocjonalny:

  • kształcenie zdolności do cierpliwego czekania na swoją kolej
  • rozwijanie umiejętności godzenia się z porażką
  • przedstawianie emocji i uczuć w czasie zabaw teatralnych
  • kształcenie zdolności dostrzegania emocji innych dzieci i zwierząt

Obszar społeczny:

  • wdrażanie do współdziałania w zabawie
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • respektowanie reguł i zasad w czasie gier i zabaw
  • obdarzanie uwagą innych osób

Obszar poznawczy:

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się
  • wzbogacanie wiedzy na temat teatru
  • wcielanie się w role, uczestniczenie w zabawach teatralnych
  • wymyślanie krótkich historyjek, objaśnianie kolejności zdarzeń
  • rozwijanie kompetencji matematycznych
  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • eksperymentowanie ze światłem i cieniem
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów i tradycji świątecznych
  • dostrzeganie i kontynuuowania rytmów
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
  • dokonywanie pomiarów długości
  • rozwiązywanie zagadek
  • wzbogacanie wiedzy na temat sprzętów i akcesoriów kuchennych
  • rozwijanie orientacji przestrzennej
  • tworzenie prac plastycznych
  • poznawanie różnego rodzaju kalendarzy
  • oglądanie róznych rodzajów zegarów i  zapoznanie z pracą zegarmistrza
  • wymienianie pór roku i przyporządkowywanie im symboli

Kręgi tematyczne:

Zapraszamy do teatru

Kulinarne wyzwania

Święta tuż, tuż

Witamy nowy rok

Pluszowy miś to symbol dobroci, ciepła i opiekuńczości, nie mogliśmy więc zapomnieć o jego święcie, które przypada na 25 listopada. W tym dniu przywitał nas przedszkolny miś – pacynka. Opowiedział nam o swoich kuzynach, Misiu Uszatku, Koralgolu, Kubusiu Puchatku  i  Paddingtonie. Chyba najbardziej znanym pluszowym bohaterem polskiej bajki jest Uszatek, który ma już sześćdziesiąt lat ale wciąż wzbudza sympatię u dzieci. My też obejrzeliśmy jeden z odcinków serialu o tym sympatycznym misiu, bardzo nam się spodobał. Na chwilę sami zamieniliśmy się w misie tworząc misiowe maski, a także śpiewaliśmy piosenki i tańczyliśmy z misiami. To był bardzo pluszowy dzień :)

W listopadzie rozmawialiśmy na temat symboli narodowych i miłości do ojczyzny, bezpieczeństwie na drodze oraz listpadowej pogodzie, miesiąc jeszcze się nie skończył i poruszymy jeszcze temat emocji.

W związku z bezpieczeństwem na drodze  wcielaliśmy się w rolę kierowców i przechodniów, a także wyruszyliśmy na spacer poza teren przedszkola w poszukiwaniu znaków drogowych.

Listopadowa pogoda jak się okazało to nie tylko deszcz ale też śnieg. Miło było patrzeć jak dzieci z grupy Biedronek cieszą się z widoku pierwszego śniegu i postanowiliśmy, że nie będziemy oglądać go tylko przez okno ale i pójdziemy pobawić się śniegiem. 

Świętowaliśmy również Dzień Kredki śpiewając razem z Panią Kredką piosenkę pt.„Kolorowe kredki”, która bardzo przypadła nam do gustu.

Bawiliśmy się też na kolejnych zajęciach zumby. Musimy przyznać, że wykonywanie sekwencji ruchowych zaprezentowanych przez Panią prowadzącą wychodzi nam coraz lepiej.

Bardzo ważna jest dla nas praca rąk i ćwiczenie sprawności manualnej dlatego malowaliśmy gąbkami, bawiliśmy się masą solną wciskając w nią różne małe przedmioty i tworząc obrazek, wieszaliśmy papierowe skarpetki na sznurku za pomocą spinaczy i rysowaliśmy różnego rodzaju kredkami. W przedszkolu nie ma czasu na nudę.

Naszym tematem przewodnim w minionym tygodniu były polskie symbole narodowe. Zapoznaliśmy się z melodią i słowami naszego hymnu, jest jeszcze dla nas trudny do nauczenia ale w przyszłości na pewno będziemy go śpiewać, poznaliśmy barwy naszej flagi oraz godło, wiemy, że Warszawa jest stolicą Polski a najdłuższa rzeka to Wisła. Uczestniczyliśmy w koncercie gdzie poznaliśmy legendę o trzech braciach, a instrumentem przewodnim była waltornia. Na uroczystości z okazji Dnia Niepodległości wraz z dziećmi z innych grup wysłuchaliśmy hymnu, a także śpiewaliśmy piosenkę „Serca biało czerwone” trzymając w dłoniach serduszka, które sami wykonaliśmy, oczywiście w barwach narodowych.

Strony