Biedronki

Drugi tydzień kwietnia zaskoczył nas pogodą, ponieważ za oknem zobaczyliśmy padający śnieg. Dzięki temu zrozumieliśmy przysłowie „Kwiecień plecień...” Pomimo tego, mamy już wiosenne nastroje i z dużym zapałem zabraliśmy się do wykonywania wielkanocnych ozdób. Nasze zajączki z kolorowych skarpetek umieściliśmy w skorupkach jajek wykonanych z papieru, gazet, balonów i kleju, posialiśmy również rzeżuchę.
Braliśmy też udział w koncercie muzycznym „W grodzie Króla Kraka”, w czasie którego poznaliśmy brzmienie i budowę trąbki.
W tym tygodniu również, Oluś obchodził czwarte urodziny. Zostaliśmy poczęstowani pysznym ciastem zrobionym przez jego mamę. Jeszcze raz życzymy mu „Sto lat”.

W pierwszym tygodniu kwietnia przenieśliśmy się na wiejskie podwórko. Zaplanowaliśmy stworzenie makiety wiejskiego gospodarstwa i codziennie wykonywaliśmy jego kolejne etapy. Powstał dom godpodarza i jego rodziny, na którego dachu pojawiło się nawet bocianie gniazdo, następnie powstawały kurnik, stajnia, chlewik, wybieg dla koni, grządki z warzywami, nie zapomnieliśmy nawet o strachu na wróble. Makieta spełniła nie tylko funkcję edukacyjną, ale posłużyła nam również do zabaw logopedycznych, matematycznych, plastycznych, rozwoju mowy, a na końcu po prostu do zabawy.

Na kolejnych warsztatach z cyklu „Przygoda z książką-czytamy i twórczo działamy”zajmowaliśmy się tematem najlepszych przyjaciół ludzi, czyli psów. Oglądaliśmy zdjęcia różnych ras , a Panie prowadzące opowiedziały nam o swoich zwierzakach. My również mogliśmy podzielić się naszymi doświadczeniami, ponieważ niektórzy z nas też mają psy w domu. Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy opowiadania pt.”Trzy psy przyszły” M. Brykczyńskiego o przyjaźni między trzema różnymi pieskami, które postanowiły odwiedzić samotnego towarzysza. Książka zawiera przesłanie mówiące o tym, że można się przyjaźnić i wspólnie spędzać czas pomimo dzielących nas różnic. Ostatni etap warsztatów był tworzeniem zwierząt z wcześniej namalowanych, barwnych plam.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i naśladowczych
  • rozwijanie sprawności dłoni i palców w czasie zabaw manipulacyjnych, porządkowych i plastycznych
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Obszar emocjonalny:

  • cierpliwe czekanie na swoją kolej
  • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych od nieprzyjemnych
  • dostrzeganie piękna przyrody
  • rozumienie potrzeby ochrony środowiska naturalnego

Obszar społeczny:

  • wdrażanie do współdziałania w zabawie i czerpania z niej radości
  • respektowanie zasad w czasie gier i zabaw
  • obdarzanie innych osób uwagą

Obszar poznawczy:

  • poszerzanie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • porównywanie liczebności zbiorów
  • poznanie budowy jajka kurzego
  • przeprowadzanie prostych eksperymentów z jajkami
  • uważne słuchanie czytanego tekstu i odpowiadanie na pytania z nim związane
  • tworzenie prac palstycznych
  • rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
  • rozwijanie orientacji w przestrzeni i na kartce
  • rozwijanie poczucia rytmu i zdolności wokalnych
  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt mieszkających na wsi
  • odczytywanie zakodowanej informacji
  • usprawnianie aparatu artylukacyjnego
  • rozwiązywanie zagadek
  • zdobywanie wiadomości na temat ekologii
  • nabywanie umiejętności segregowania odpadów
  • tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem materiałów naturalnych
  • rozbudzanie zaiteresowań czytelniczych
  • stwarzanie okazji do rozwijanie słownictwa i formułowania dłuższych wypowiedzi

Kręgi tematyczne:

  • Wielkanocne tradycje
  • Na wsi
  • Dbamy o środowisko
  • Książki i książeczki

Wraz z nadejściem wiosny zmienia się tematyka naszych zajęć, bo kiedy za oknem coraz więcej słońca  jesteśmy bardziej energiczni, a wiosenne kolory inspirują do poznawania i eksplorowania przyrody. Codziennie uzupełnialiśmy kalendarz pogodowy, a na planszy przedstawiającej ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów bez trudu odnaleźliśmy bociana, ponieważ to właśnie ten ptak stał się bohaterem naszych zajęć. Wiemy dlaczego bociany odlatują na zimę i kiedy powracają do naszego kraju, skąd znają trasę lotu, dlaczego czasami stoją na jednej nodze i czy rzeczywiście uwielbiają jeść żaby. Oprócz zdobywania wiedzy o bocianach braliśmy udział w zabawach ruchowych gdzie naśladowaliśmy te ptaki ale nie tylko, bo organizowaliśmy też zawody w przeciąganiu liny, ćwiczyliśmy nasze stopy chodząc po matach sensorycznych.Trzeba przyznać, że zabawy ruchowe są dla nas trzylatków bardzo atrakcyjne, zaspokajają naszą dużą potrzebę ruchu, zwłaszcza teraz gdy wiosna zawitała do nas na dobre.

Do okien naszej sali coraz częściej zagląda słońce, a na parapecie i w przedszkolnym ogródku pojawiają się wiosenne kwiaty, drzewa wypuszczają pączki, widać już pierwsze owady. Te wszystkie zwiastuny dały nam sygnał, że wiosna jest tuż tuż. W piosence, której uczyliśmy się Pani Wiosna jest piękna i radosna jak bajkowa wróżka, co postanowiliśmy pokazać przygotowując dla niej piękną suknię. W wykonanym przez nas eksperymencie papierowe kwiatki rozkwitały na wodzie. Wchodząc do sali 21 marca przechodziliśmy przez „wiosenną bramę” za co każdy został nagrodzony kolorowym kwiatowym naszyjnikiem. Razem ze wszystkimi dziećmi z przedszkola oglądaliśmy przedstawienie przygotowane przez najstarszą grupę, a wykorzystując piękną pogodę udaliśmy się na spacer w czasie, którego symbolicznie pożegnaliśmy Panią Zimę.

Kolejny raz mieliśmy przyjemność gościć w „Wesołych Nutkach” teatrzyk, który zaprezentował przedstawienie pt.”O pluszowym misiu Gałganku w krainie bałaganku”. Jak zawsze teatrzyk miał formę humorystyczną i angażującą aktywność dzieci, a tym samym niósł przesłanie, tym razem o tym, że porządek jest jednak potrzebny, chociażby po to, by nie zagubić swoich ulubionych zabawek.

W drugim tygodniu marca kontynuowaliśmy jeszcze temat zdrowego stylu życia. Wiemy już co to jest piramida żywienia, potrafimy określić co jest w niej najważniejsze, a jest to ruch i aktywność fizyczna, które akurat bardzo lubimy.

Przygotowując nasze własne chipsy z ziemnniaków i jabłek przekonaliśmy się, że niezdrowe przekąski można zastąpić, a smakują równie dobrze.

Było więc coś dla ciała ale i dla ducha również, ponieważ rozpoczęliśmy temat sztuki, a dokładnie najsłynniejszych artystów malarzy. Dzięki albumom poznaliśmy twórczość Picassa, van Gogha, Matisse'a. Zainspirowani sztuką tego ostatniego wykonaliśmy wycinanki. Ktoś mógłby pomyśleć, że to nudny temat dla trzylatków ale myliłby się, bo dzieci z dużą uwagą słuchały opowieści o artysytach.

Na początku tygodnia odbyliśmy magiczną podróż po kosmosie. Odwiedziło nas mobilne Planetarium Orbitek. Klaszcząc odpaliliśmy rakietę,  dzięki której zobaczyliśmy jak wygląda Ziemia z kosmosu i krążący księżyc wokół naszej planety. Nauczyliśmy się również ciekawych faktów o każdej z planet Układu Słonecznego. Mogliśmy poznać piękne kolorowe gwiazdozbiory, wśród których były znaki zodiaku. Doświadczyliśmy nauki w zupełnie nowy dla nas sposób co bardzo nam się podobało.

Obszar fizyczny:

  • doskonalenie samodzielnego ubierania się i rozbierania
  • aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • rozwijanie motoryki małej w czasie zabaw i zajęć
  • kształtowanie motoryki dużej w trakcie aktywności ruchowej
  • podnoszenie poziomu wrażliwości sensorycznej

Obszar emocjonalny:

  • wypowiadanie się na temat własnych uczuć
  • czerpanie radości ze wspólnych zabaw
  • prezentowanie emocji za pomocą symboli i mimiki
  • czerpanie radości z obcowania z przyrodą
  • wyrażanie emocji w sposób akceptowalny dla otoczenia

Obszar społeczny:

  • obdarzanie uwagą rówieśników i osób dorosłych
  • przestrzeganie reguł zabaw oraz rozwijanie zdolności współdziałania
  • dopingowanie innych uczestników zabawy
  • odczuwanie przynależności do grupy
  • doskonalenie umiejętnomści przedstawiania się i stosowania zwrotów grzecznościowych

Obszar poznawczy:

  • poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
  • rozpoznawanie i odtwarzanie rytmów matematycznych
  • nazywanie części garderoby i dobieranie ubrań stosownie do pogody
  • segregowanie elementów ze względu na kolor
  • porównywanie długości elementów
  • przekładanie jednej reprezentacji liczbowej na inną
  • nauka rymowanek na pamięć
  • wykonywanie prac plastycznych
  • aktywne uczestniczenie w zabawach muzycznych i wspólne śpiewanie
  • analizowanie i opisywanie ilustracji
  • zdobywanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych
  • odczytywanie znaczenia symboli
  • poznawanie różnych sposobów komunikowania się
  • nazywanie środków transportu
  • przeliczanie na konkretach
  • poznawanie życia przodków, wynalazków i osiągnięć techniki
  • poznawanie charakterystycznych cech wiosny
  • poznawanie warunków potrzebnych do wzrostu roślin
  • rozbudzanie zainteresowania przyrodą morską
  • podejmowanie samodzielnej aktywnmości poznawczej
  • słuchanie opowiadań i rozmowa na ich temat

Krąg tematyczny:

  • Dbamy o zdrowie
  • Jak dawniej było?
  • Pierwsze oznaki wiosny
  • Morski świat

Strony