Biedronki

W ubiegłym tygodniu Pani Dominika z grupy Smerfów zapoznała nas z robotem edukacyjnym – Photonem. Bawiliśmy się w kodowanie, w czasie którego programowaliśmy robota tak, aby mógł skompletować całą zimową garderobę. Mamy nadzieję, że Photon będzie nas odwiedzał częściej, a może i zamieszka u nas na stałe.

Biedronki są bardzo zaaferowane mającym odbyć się niedługo balem . Rozmawialiśmy o przebraniach i rozpoczęliśmy wykonywanie dekoracji karnawałowych. Wcześniej oczywiście dowiedzieliśmy się co to jest karnawał i jakie są tradycje z nim związane. 

Kolejny raz braliśmy udział w zajęciach zumby, bo przed balem dobrze jest poćwiczyć kroki taneczne.

Mieliśmy również bardzo miłego gościa. Odwiedziła nas Ola, absolwentka „Wesołych Nutek”, która przeczytała nam opowiadanie o życzliwości oraz opwiedziała jak jest w szkole. Przyznała, że czasami wróciłaby się do przedszkola.

Pierwszy tydzień lutego rozpoczęliśmy kolejnym koncertem pt. „Kwiaciarka Balsaminka”. Tym razem muzyczna opowieść ilustrowana była dźwiękami fleta poprzecznego.

Naszym tematem przewodnim w tym tygodniu  były zawody. Pracowaliśmy na podstawie ilustracji, nazywając osoby wykonujące dany zawód i dopasowywaliśmy do niego poszczególne akcesoria. Pani Renatka pokazała nam na czym polega zawód krawcowej, a Pani Karolina opowiedziała o pracy kucharki. Bawiliśmy się w szewca , makijażystkę, a także fryzjerów projektując farbami ciekawe uczesania, uważamy, że mogą one stać się bardzo modne w tym roku :)

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
  • doskonalenie zmysłu dotyku
  • rozwijanie sprawności dłoni oraz palców
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • używanie chwytu pisarskiego w czasie rysowania

Obszar emocjonalny:

  • rozwijanie umiejętności cierpliwego czekanie na swoją kolej
  • kształcenie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
  • wypowiadanie się na temat odczuć w kontakcie ze sztuką

Obszar społeczny:

  • współdziałanie w zabawie i czerpanie z niej radości
  • respektowanie reguł, zasad gier i zabaw
  • obdarzanie uwagą innych osób
  • posługiwanie się imieniem, nazwiskiem i adresem

Obszar poznawczy:

  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się
  • wskazywanie i nazywanie różnych części garderoby
  • łączenie przedmiotów w pary
  • rozwijanie kompetencji matematycznych
  • wykonywanie eksperymentów graficznych
  • dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
  • przeprowadzanie prostych eksperymentów z balonami
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
  • tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych
  • poznawanie różnych rodzajów termometrów i dokonywanie pomiarów temperatury
  • słuchanie utworów muzyki klasycznej
  • odczytywanie symboli
  • poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce
  • rozpoznawanie i nazywanie polskich symboli narodowych
  • zagospodarowywanie wyznaczonej przestrzeni
  • uczenie się na pamięć rymowanek i wierszy
  • rozbudzanie zainteresowania sztuką

Kręgi tematyczne:

„Wesoły karnawał”

„Zimowe zabawy”

„Wisła – polska rzeka”

„Sztuka wokół nas”

Tak rozpoczyna się wiersz, który recytowaliśmy na występie z okazji Dnia Babci i Dziadka.

W tym dniu mogliśmy pokazać jak dużym szacunkiem i miłością darzymy naszych dziadków. Wyraziliśmy to przez śpiewanie, recytowanie, taniec i podarowanie im wykonanych przez nas laurek. Do tego szczególnego dnia przygotowywaliśmy się kilka tygodni, wiemy, że nasze babcie

i dziadkowie to docenili. Najfajniejsze było to, że udało nam się ich namówić na wspólny taniec na zakończenie przedstawienia. Dziękujemy im za obecność i mile spędzony czas.

W ostatnim czasie do naszego przedszkola zawitało wielu gości, dzięki którym mogliśmy zdobyć wiedzę z różnych dziedzin, a także mile spędzić czas.

Mama jednego z chłopców przyszła do naszej sali, aby przeczytać nam opowiadania, między innymi „Balonową 5”, książkę, którą bardzo polecamy, gdyż wszyscy słuchaliśmy jej z uwagą i zainteresowaniem, a to chyba najlepsza recenzja wydana przez najmłodszych.

Było  też artystycznie, ponieważ kolejny raz zagościło u nas trio muzyczne, a nowo poznanym   instrumentem był saksofon, który stanowił tło do opowieści pt. ”W fabryce śniegu”.

Mieliśmy też szansę poznać artystkę malarkę i jej obrazy. Po obejrzeniu dzieł i rozmowie na temat sztuki, bawiliśmy się farbami, aby przekonać się, że z mieszania trzech podstawowych barw może powstać nieskończenie wiele kolorów.

Na zajęciach z cyklu Labo Odkrywcy zapoznaliśmy się z pojęciem „atramentu sympatycznego”.

Takie spotkania dają nam wiele nowych doświadczeń. Pozwalają na poznanie ciekawych osób, zdobycie wiedzy przez zabawę i eksperymenty.

W zeszłym tygodniu gościliśmy w przedszkolu teatrzyk, który przedstawił nam historię bałwanka lubiącego płatać figle, na przykład zabierać i chować bombki z choinki lub miotłę należącą do dziadunia. Przedstawienie sprawiło dzieciom wiele radości, głównie z tego powodu, że mogły one aktywnie w nim uczestniczyć i pomagać w odzykaniu zaginionych rzeczy. Tak się złożyło, że „bałwankowy temat” często pojawiał się w czasie naszych zajęć i zabaw, bowiem uczyliśmy się piosenki o bałwanku, lepiliśmy go z plasteliny, z prawdziwego i sztuczengo śniegu oraz wykonywaliśmy jego postać z materiałów odpadowych takich jak kawałki papieru z niszczarki do dokumentów. Były też zabawy muzyczno-ruchowe związane z zimą. Cały tydzień przygotowywaliśmy się również do przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka, ćwicząc piosenkę, wierszyki, taniec i wykonując kolorowe laurki.

Kosmos to temat, który zawsze cieszy się dużym powodzeniem u dzieci, nawet tych najmłodszych. I nie było inaczej też w przypadku naszej grupy. Poznaliśmy Układ Słoneczy i bardzo  zainetresowały nas ciekawostki o planetach. Obejrzeliśmy film edukacyjny o Kosmosie, a piosenka „W Układzie Słonecznym” została wpisana na listę biedronkowych hitów. Z dużym zaangażowaniem tworzyliśmy pracę plastyczną na temat kosmosu, może trudno w to uwierzyć patrząc na te dzieła ale jest to nasza samodzielna praca.

W „kosmicznym tygodniu” bawiliśmy się również na zajęciach zumby. Układy taneczne wykonujemy już coraz lepiej, za co Pani trenerka bardzo nas chwaliła.

Obszar fizyczny:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych, naśladowczych i z przyborami
  • zażywanie ruchu na świeżym powietrzu
  • ćwiczenie motoryki małej
  • ćwiczenie utrzymywania równowagi w czasie zabaw ruchowych
  • ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego

Obszar emocjonalny:

  • wyrażanie emocji za pomocą charakterystycznych form wyrazu
  • czerpanie radości z zabaw w grupie
  • wyrażanie pozytywnych emocji i satysfakcji z wytworów własnej pracy
  • odwoływanie się do własnych uczuć i doświadczeń
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
  • wczuwanie się w emocje innych osób
  • wyrażanie emocji w stosunku do swoich bliskich

Obszar społeczny:

  • poznawanie i akceptowanie zasad w zabawie
  • wdrażanie do współdziałania w grupie rówieśniczej
  • obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych
  • nawiązywanie relacji rówieśniczych
  • wyrażanie szacunku wobec innych osób
  • respektowanie swoich praw i obowiązków
  • wdrażanie do okazywania pomocy i szacunku osobom starszym

Obszar poznawczy:

  • poznawanie ciekawostek związanych z Kosmosem
  • rozbudzanie kreatywności artystycznej w czasie malowania farbami i rysowania kredkami
  • klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy
  • rozpoznawanie zimowych zjawisk pogodowych
  • poznanie ciekawostek o zwierzętach leśnych
  • rozumienie i utrwalanie stosunków przestrzennych
  • słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na temat ich treści
  • wypowiadanie się na temat członków rodziny
  • recytowanie wiersza z pamięci
  • śpiewanie piosenek i granie na instrumentach perkusyjnych
  • poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
  • poznanie numeru alarmowego
  • zapoznanie z pieniędzmi (monetami i banknotami)
  • uczestniczenie w eksperymencie

Kręgi tematyczne:

  • Rakietą w Kosmos
  • Zima w pełni
  • Droga babciu, drogi dziadku
  • Każdy zawód jest ważny

Początek ostatniego tygodnia przed świętami był dla nas słodki. Wykonywaliśmy pierniki. Na początku nasze ręce musiały być bardzo dobrze umyte, następnie zapoznaliśmy się z przepisem i przygotowaliśmy składniki, a później ciasto, wypiekanie, ozdabianie no i ulubiony moment, zjadanie choć trzeba przyznać, że jeszcze przed tym, część wypieków już zniknęła.

Wykonaliśmy kolejne zadania z kalendarza adwentowego, a było to między innymi pokonanie zimowego toru przeszkód, zapoznanie się z tradycjami świątecznymi i tworzenie łańcucha na choinkę. Stanęliśmy oczywiście na wysokości zadania i nasz łańcuch był naprawdę bardzo długi, chyba dłuższy niż połowa długości naszej sali, w której zagościła też mała szopka jako przykład jednej z tradycji świątecznych.

Franio obchodził swoje trzecie urodziny, poczęstował nas z tej okazji cukierkami.

Naszą salę wypełniał w ciągu tego tygodnia aromat suszonych pomarańczy, które wykorzystaliśmy do zabaw matematycznych. To już prawie koniec roku, jak to szybko zleciało.

Ach jak pełen wrażeń był dla nas drugi tydzień grudnia. Tyle się działo! Najpierw tworzyliśmy świateczne świece żelowe, następnie witaliśmy wraz z dziećmi z całego przedszkola Mikołaja, który znowu obdarował nas prezentami. Przed jego przybyciem uczestniczyliśmy w zabawach zorganizowanych przez Panią Katarzynę, gdzie wcielaliśmy się w role pomocników tego miłego jegomościa.

Mieliśmy też okazję zaprezentować się przed rodzicami śpiewając świąteczne piosenki i kolędę oraz wspólnie z nimi wykonać ozdoby świąteczne. Poza tym jak co dzień losowaliśmy zadania z kalendarza adwentowego. Jednym z nich było przeczytanie opowiadania o Mikołaju.Pani przedstawiła nam historię pt.”Gwiazdkowy prezent dla Korneliusza Klopsa” , które bardzo nam się podobało. Mieliśmy również ulepić bałwana, no ale jak to zrobić bez śniegu? Ulepiliśmy więc kulki z gazet.

Jako że, bierzemy udział w projekcie „Sensosmyki”, mającym na celu wielozmysłowe poznawanie świata, zorganizowaliśmy sobie zabawę w poznawanie smaków i zapachów związanych ze świętami, a najfajniejsze było udawanie misiów i zlizywanie smacznego miodu z talerzyków.

Musimy przyznać, że choć miło spędzamy ten przedświąteczny czas, to brakuje nam śniegu. Chociaż w stworzonych przez nas zimowych drzewach mogliśmy się nim trochę pocieszyć.  Liczymy na to, że jeszcze się pojawi.

Strony