Słonka

 Słonka nie mogły się doczekać  spotkania z Mikołajem. Przygotowały dla Mikołaja piosenkę, odliczały codziennie dni w Kalendarzu Adwentowym otwierając  okienka z książeczkami. W środę 11 grudnia nastąpił ten dzień i nasze przedszkole odwiedził Mikołaj powitany przez dzieci radością i okrzykami. Po powitaniu dzieci z grupy  Słonka zaśpiewały piosenkę przygotowaną dla Mikołaja, a później rozpoczęła się zabawa przy piosence ,, Mikołaj jest razem z nami”, zabawy zręcznościowe: slalom  z kulą śniegową przy pomocy laski  i strzał do komina, Kto pierwszy dotknie prezent itp. Po zabawie pan fotograf wykonał dzieciom zdjęcia z Mikołajem indywidualne i grupowe. Po uroczystości dzieci oglądały prezenty pozostawione przez Mikołaja od choinką.

10 grudnia wybraliśmy się na wycieczkę do Fabryki Mikołaja i Elfów. Dzieci wzięły udział w warsztatach, podczas których oglądały przeróżne ozdoby choinkowe oraz samodzielnie wykonały dwie bombki. Przed warsztatami elfy poczęstowały nas pierniczkami i pysznym gorącym kakao. Wzięliśmy również udział w świątecznych zabawach w towarzystwie elfów miło spędzając czas.

5 grudnia odwiedził na tata Uli, aby opowiedzieć nam o swojej pracy. Razem zbudowaliśmy tory tramwajowe, zgłębiliśmy temat podróżowania tramwajem, mogliśmy zobaczyć fragment torowiska i na własne uszy przekonać się jak głośne są prace remontowe torów. Najwięcej frajdy sprawiło dzieciom mierzenie torów za pomocą specjalistycznego sprzętu. Na koniec zostaliśmy obdarowani książeczkami i naklejkami. Bardzo dziękujemy tacie Uli za wizytę w naszej grupie.

2 grudnia w poniedziałek dzieci wzięły udział w koncercie muzycznym ,, Opowieści srebrnej gwiazdki”  w czasie którego poznały budowę i brzmienie wiolonczeli. 5 grudnia w czwartek, Słonka uczestniczyły w zajęciach ruchowo – tanecznych  Zumba.

Dzieci z grupy Słonka zaczęły przygotowania do świąt. W sali pojawiły się świąteczne dekoracje oraz choinka, którą dzieci ubrały w złote i czerwone bombki. Wykonały renifery aby Mikołaj mógł spokojnie przyjechać do naszego przedszkola oraz podobizny Mikołaja z pięknymi, białymi brodami. Przygotowujemy się do Spotkania z Mikołajem oraz przedstawienia świątecznego ,, Święta w Aniołkowie”, śpiewamy kolędy, piosenki świąteczne oraz powtarzamy teksty.

6 grudnia  w Mikołajki, Słonka po wejściu do sali znalazły list od Mikołaja w którym pisał, że wkrótce odwiedzi dzieci w przedszkolu. Przed południem dzieci zobaczyły Mikołaja, który spacerował wokół przedszkola, później pod choinką pojawiły się torebki z prezentami. Radość była wielka.

  • Wprowadzenie litery y, Y, doskonalenie słuchu fonematycznego.
  •  Kształtowanie umiejętności rozróżniania liczby pojedynczej i mnogiej.
  • Poznanie zjawiska zorzy polarnej, rozwijanie umiejętności opisywania zjawisk przyrodniczych, kształtowanie szacunku do przyrody i natury.
  • Wprowadzenie litery k, K, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
  • Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i liczenia pieniędzy, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w kontekście kupowania znaczków, kształtowanie umiejętności planowania zakupów.
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i analizy zachowań zwierząt, rozwijanie umiejętności rozumienia komunikacji wśród zwierząt, wzbudzenie ciekawości przyrodniczej.
  • Rozpoznawanie elementów tradycji świątecznej, rozwijanie umiejętności społecznych, budowanie empatii.
  • Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Kształtowanie umiejętności rozumienia treści życzeń i ich składania, czerpanie radości ze słuchania i śpiewania piosenek świątecznych oraz kolęd, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, rozwijanie zdolności logicznego myślenia,
  • Utrwalanie reguł nakrywania do stołu.
  • Rozpoznawanie gatunków drzew iglastych, badanie różnic między drzewami iglastymi a liściastymi, rozwijanie szacunku do przyrody
  • Rozpoznawanie rodzajów ozdób świątecznych, eksperymentowanie z kształtami i kolorami, rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej – radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, dostrzeganie mocnych stron swoich i innych, budowanie wiary w siebie
  • Uświadamianie dzieciom znaczenia codziennej aktywności fizycznej i właściwego odżywiania dla zachowania zdrowia, przestrzeganie zasad fair play w grach sportowych, utrwalenie poznanych liter
  • Dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu, tworzenie okazji do poznawania zależności w świecie przyrody, zachęcanie do eksperymentowania, odkrywania i wnioskowania.
  • Rozwijanie wrażliwości sensorycznej podczas zabaw z lodem poprzez odkrywanie przemian właściwości substancji, kształtowanie umiejętności formułowania wniosków, odczuwanie radości podczas aktywności plastyczno-technicznych.

Tematy do realizacji:

  1. Czyńmy dobro.
  2. Odczytaj wiadomość.
  3. Święta za pasem.
  4. Zimowe zapasy.

25 listopada dzieci z grupy Słonka uczestniczyły w pierwszych zajęciach przyrodniczo- badawczych ,, Małe czy duże przyda się naturze”. Zajęcia odbyły się w Multicentrum  Mediataka przy ulicy Szegedyńskiej. Słonka  rozwiązywały zagadki przyrodnicze, dowiedziały się co to jest  natura, obejrzały cztery krótkie, śmieszne filmiki o dżdżownicy, mrówce, jeżu i żabie. Z nich dowiedziały się w jaki sposób one przydają się naturze. Słonka wykazały się dużą wiedzą przyrodniczą. Na zakończenie zajęć dzieci mogły zagrać w dwie gry o tematyce przyrodniczej: Pszczółki i Robaczek. Zajęcia były ciekawe i podobały się dzieciom. W kolejnych miesiącach wybierzemy się na  następne  zajęcia przyrodnicze,  gdyż te były pierwsze z cyklu trzech zajęć ,, Małe czy duże przyda się naturze”.

Słonka lubią sport, rozwijają swoją sprawność fizyczną podczas codziennych zabaw ruchowych, pobytu w ogrodzie przedszkolnym czy zajęć gimnastycznych. W ciągu ostatnich dwóch tygodni dzieci dwa razy wzięły udział w zajęciach Dziecięcej Akademii Sportu, tym razem poznając tajniki szermierki. Trenowaliśmy naszą koordynację ruchową i wyrabialiśmy kondycję podczas zajęć tanecznych „Zumba”. 22 listopada reprezentacja naszej grupy wzięła udział w Mazowieckiej Olimpiadzie Przedszkolaków. Dzieci wzięły udział w 5 konkurencjach: grupowe przeciąganie liny, rzut woreczkiem, tor przeszkód, skok w dal oraz przepychanie piłki. Nasi sportowcy wykazali się duchem walki, dużą sprawnością i determinacją podczas rywalizacji sportowej przy czym świetnie się bawili, na koniec wszyscy otrzymali pamiątkowe dyplomy, medale oraz nagrody.

Pierwszy tydzień listopada obfitował w atrakcje. Już w poniedziałek 4 listopada Słonka uczestniczyły w koncercie muzycznym ,,Legenda o trzech braciach” na którym poznały budowę i brzmienie waltorni. Na zakończenie koncertu dzieci z grupy Słonka zatańczyły Poloneza.

We wtorek 5 listopada grupę Słonka odwiedziła mama Hani i  w tym dniu świętowaliśmy imieniny Hani, a także mama przygotowała dla dzieci zajęcia o kotach ,, Koty małe i duże”. Na zajęciach dzieci dowiedziały się dużo ciekawostek na temat kotów domowych jak również poznały koty dzikie, wykonały pracę plastyczną – kotek z odrysowanej ręki. Hania  przygotowała  niespodzianki, które  na zakończenie wręczyła dzieciom.

6 listopada poszliśmy do,, Kina za Rogiem” które mieści się w gmachu Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży przy ul. Romaszewskiego. Dzieci  oglądały  film animowany ,,Fru!”. Animacja podobała się dzieciom także wyjście było udane.

8 listopada naszą grupę odwiedziła pani ze Straży miejskiej, która przygotowała dla dzieci zajęcia ,, Jak wezwać pomoc”. Na zajęciach dzieci przypomniały sobie numer alarmowy 112 oraz praktycznie z wykorzystaniem telefonu mogły przećwiczyć wezwanie pomocy.

W piątek 8 listopada  nasze przedszkole świętując Narodowe Święto Niepodległości uczestniczyło w akcji ,, Do hymnu”. O godzinie 11.11 wszystkie dzieci świątecznie ubrane odśpiewały  wszystkie zwrotki hymnu. Każda grupa zaprezentowała wiersz lub piosenkę. Słonka zaśpiewały piosenkę ,, Co to jest niepodległość”. Wystąpiły w przygotowanych przez siebie opaskach oraz kotylionach.

- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości do ojczyzny, zapoznanie z najważniejszymi świętami narodowymi, doskonalenie umiejętności współpracy.

- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przypomnienie hymnu państwowego, doskonalenie pamięci.

- Kształtowanie umiejętności podawania nazw zwierząt gospodarskich i ich młodych, zapoznanie z krajobrazem wiejskim, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.

- Kształtowanie umiejętności opisu, zapoznanie z terminem „drzewo genealogiczne”, nauka dbałości o szacunek względem innych i kulturę wypowiedzi.

- Rozwijanie możliwości głosowych poprzez śpiewanie piosenek, doskonalenie wyczucia rytmu.

- Rozwijanie poczucia komfortu i nauka asertywności, kształtowanie wrażliwości na różne bodźce, ćwiczenie umiejętności współdziałania w zespole i odporności emocjonalnej

- Utrwalenie nazw części ciała, rozróżnianie prawej i lewej strony, przeliczanie części ciała, kształtowanie szybkiej reakcji na sygnał słowny.

- Rozwijanie świadomości sensorycznej, poznanie różnorodności zapachów w świecie roślin, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, stymulowanie kreatywności i wyobraźni zmysłowej

- Opisywanie różnic w wyglądzie, nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, rozwijanie umiejętności obserwacji i analizy, kształtowanie umiejętności myślenia twórczego.

- Poznanie charakterystycznych dla zimy zjawisk w przyrodzie (hibernacja zwierząt), rozwijanie zdolności werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, wzmacnianie empatii dla zwierząt mieszkających w lesie.

- Rozwijanie umiejętności obserwacji i porównywania zwierząt, wspieranie umiejętności koncentracji uwagi na zajęciach, rozwijanie motoryki dużej w trakcie zabaw ruchowych.

- Doskonalenie motoryki małej, rozwijanie zdolności planowania pracy własnej, rozwijanie świadomości ciała i kreatywności ruchowej podczas obcowania z muzyką klasyczną.

- Wprowadzenie liter l, L, d, D, i, I, u, U – przygotowanie do nauki pisania i czytania, doskonalenie sprawności językowej, rozwijanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia grafomotoryczne,

- wprowadzenie liczb 5,6,7  w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształtowanie umiejętności przeliczania, doskonalenie koncentracji uwagi.

Tematy do realizacji:

1. Mała i duża ojczyzna.

2. Album rodzinny.

3. Ja i moje ciało.

4. Przygotowania do zimy.

W październiku tematem przewodnim była kapusta – Kapusta Kama. Słonka poznały różne rodzaje kapust: białą, czerwoną, włoską, pekińską oraz brukselkę. Nauczyły się piosenki Kapusta Kama, w której tekście znalazły się wszystkie zalety kapusty: pyszna i zdrowa, oczyszcza organizm, leczy bolące kolano oraz można z niej przygotować wiele pysznych potraw. Wspólnie przygotowaliśmy surówkę z kapusty pekińskiej, a panie w kuchni ugotowały nam brukselkę i podały z bułką i masełkiem. Nie wszystkie dzieci odważyły się spróbować brukselki, ale te które chciały mogły poznać nowy smak. Najwięcej pracy poświęciliśmy przygotowując kapustę kiszoną. Na początku dzieci obejrzały film na temat kiszenia kapusty i podczas przygotowań wiedziały jakie czynności należy wykonać. Tak właśnie ukisiliśmy 2 główki kapusty. Po tygodniu chętne dzieci mogły spróbować kiszonki, wyszła dość dobra jednak dzieciom nie koniecznie spodobał się zapach  kapusty kiszonej, chociaż kilkoro stwierdziło, że jest ładny. Na zakończenie kapuścianego wyzwania wykonaliśmy plakat na którym spisaliśmy: Co wiemy o kapuście.

Strony