Żabki

W ramach projektu „Zabawa Sztuką” Żabki miały okazję zapoznać się z fascynującą techniką artystyczną – kolażem. Dzieci dowiedziały się, jaką rolę w historii sztuki odegrała ta technika i jacy artyści ją stosowali, a następnie same spróbowały swoich sił, tworząc kolaż pt. „Wiosna”. W trakcie zajęć wycinały małe kawałeczki z gazet, które przyklejały na przygotowane tło. Następnie malowały strony gazet w wiosennych kolorach, a po wyschnięciu wycinały kółka, które stały się kwiatami oraz trawą. Przed przyklejeniem, płatki dzieci zgniatały i rozprostowywały, by kwiaty ładnie odstawały w finalnej kompozycji.

W ostatnim czasie nasze Żabki wzięły także udział w konkursie tanecznym „Taneczna karuzela: podróże po Polsce”. Wystąpiły z tańcem Krakowiak, prezentując go również podczas koncertu muzycznego „Legenda starego Krakowa”. W tradycyjnych strojach krakowskich dzieci z entuzjazmem oddały się rytmom tej pięknej, regionalnej tradycji.

1. Wyrabianie pozytywnego stosunku do świata zwierząt.
2. Poznawanie zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim.
3. Rozróżnianie zwierząt, które mogą mieszkać z nami w domu.
4. Poznanie tradycji i obyczajów Świąt Wielkanocnych.
5. Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych.
6. Kształtowanie szacunku do przyrody poprzez uzmysłowienie, że przyroda jest dla człowieka użyteczna.
7. Nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnymi czynnikami dla życia na Ziemi.
8. Przestrzeganie zasad ochrony środowiska i zdobywanie wiadomości na temat ekologii.
9. Poznawanie zasad segregowania odpadów.
10. Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela.
11. Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiedzy i przeżyć.
12. Wdrażanie do właściwego oceniania postępowania bohaterów z bajek.
13. Doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej podczas zabaw ruchowych,
naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych.
14. Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.
15. Rozwijanie słuchu fonematycznego i analizy sylabowej.
16. Doskonalenie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.
17. Doskonalenie umiejętności współdziałania podczas różnych aktywności.
18. Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez aktywność ruchową.


Tematy kompleksowe:
1. Mieszkańcy domu i zagrody.
2. Wielkanocny czas.
3. Ekologia w życiu codziennym.
4. Książka skarbnicą wiedzy.

Miniony tydzień upłynął nam na rozmowach o wiośnie i jej pierwszych zwiastunach. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie, a podczas spaceru z lupami szukały oznak budzącej się do życia przyrody.

Najbardziej wyczekiwanym dniem był Pierwszy Dzień Wiosny, który świętowaliśmy wspólnie z całym przedszkolem. Najpierw obejrzeliśmy krótkie przedstawienie w wykonaniu Grupy Słonek, a następnie każda grupa zaśpiewała piosenkę dla Wiosny. Na zakończenie wszyscy razem tańczyliśmy, obsypywani kolorowymi kwiatami przez Wiosnę. Było radośnie, kolorowo i wiosennie!

Dodatkowo dzieci przyniosły do sali piękne kwiaty, za które serdecznie dziękujemy – teraz możemy o nie dbać i cieszyć się ich zapachem. Wykonaliśmy także pracę plastyczną „Krokusy” – liście malowaliśmy farbami, a płatki wyklejaliśmy kolorową bibułą. W tym tygodniu wyjaśniliśmy również, co oznacza przysłowie “W marcu jak w garncu”, a na podsumowanie stworzyliśmy kolorowankę przedstawiającą zmienną marcową pogodę.

Cieszymy się, że wiosna wreszcie do nas zawitała i nie możemy doczekać się kolejnych dni pełnych słońca i zabaw na świeżym powietrzu!

W minionym tygodniu grupa Żabki realizowała drugi etap projektu edukacyjnego „Mali Wielcy Odkrywcy”, poświęcony wodzie. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem eksperymentowały, poznając niezwykłe właściwości tego żywiołu oraz ucząc się metod precyzyjnego przelewania i obserwacji.

Podczas zajęć przelewaliśmy wodę z kubka do kubka, korzystając z lejków, pipet oraz wyciskając gąbkę, co pozwoliło na dokładne poznanie zasad przepływu cieczy. Kolorową wodę przygotowywaliśmy przez dodanie barwników spożywczych, a następnie zamrażaliśmy ją, by uzyskać kolorowe kostki, które wykorzystaliśmy do malowania.

W ramach eksperymentów dzieci sprawdzały, ile kropli wody zmieści się na monecie, co rozwijało ich precyzję i cierpliwość. Doświadczenie „Uciekający pieprz” pozwoliło zobaczyć działanie napięcia powierzchniowego – po dodaniu kropli mydła pieprz zaczął uciekać z powierzchni wody. W wodnym wyścigu porównywały, które materiały – kostka cukru, ręcznik papierowy czy wata – najszybciej pochłaniają wodę. Eksperyment „Tęczowy deszcz” przeprowadziliśmy, używając słoika z wodą, olejem i barwnikami, dzięki czemu dzieci obserwowały efektowną zmianę kolorów.

Dodatkowo dzieci uczestniczyły w doświadczeniu „Co pływa, a co tonie”, gdzie testowały różne przedmioty, formułując hipotezy na temat ich zachowania w wodzie. Radość wywołało również doświadczenie „Tańczące jajko”, w którym zmiana gęstości wody – dzięki dodaniu soli – sprawiła, że jajko zaczęło poruszać się w sposób przypominający taniec.

Te różnorodne doświadczenia nie tylko rozwijały zdolności manualne oraz spostrzegawczość Żabek, ale przede wszystkim wzbudzały w nich pasję do nauki i odkrywania otaczającego świata. Mali odkrywcy już nie mogą się doczekać kolejnych fascynujących eksperymentów!

20 marca grupa Żabek wybrała się na wycieczkę do Zamku Królewskiego w Warszawie, by przenieść się w czasy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Dzieci miały okazję zwiedzić reprezentacyjne komnaty zamkowe, przechodząc przez trzy przedpokoje aż do imponującej Sali Tronowej.

Podczas wizyty przedszkolaki poznały wiele ciekawostek o królu. Dowiedziały się, że jego ulubionym zapachem była lawenda – do tego stopnia, że lokaje wsadzali pachnące gałązki do jego poduszki. Król lubił pić gorącą czekoladę, grać w warcaby i zaczynać dzień od bulionu na śniadanie, a w jego diecie często pojawiały się suszone śliwki.

Dzieci mogły zobaczyć dawne świece oraz specjalne gasidełko, którym je wygaszano. Wielkie zainteresowanie wzbudziły stroje z epoki – wachlarze, peruki oraz tradycja pudrowania twarzy i włosów mąką. Żabki dowiedziały się także, jak wyglądał ukłon na królewskim dworze oraz do czego służyła pieczęć.

To była niezwykle ciekawa podróż do przeszłości, pełna fascynujących opowieści i odkryć!

18 marca odwiedziliśmy Multicentrum. Byliśmy na zajęciach przyrodniczo – komputerowych ,,Małe czy duże przyda się naturze” cz. 3 ,,Drzewa”. Dzieci poznawały nazwy drzew liściastych i iglastych. Dopasowywały ilustracje owoców do poszczególnych drzew i ich liści. Żabki wypowiadały się na temat roli drzew w życiu człowieka oraz w funkcjonowaniu całej przyrody. Oglądaliśmy krótkie filmy edukacyjne o drzewach. Żabki dobierały owoce do danego drzewa, naklejały je na kartkę następnie kolorowały obrazki. Na zakończenie odbyły się dwie zabawy komputerowe – dopasowywanie połówek liści oraz drzew do ich cieni. Zajęcia bardzo się dzieciom podobały.

14 marca nasze przedszkole odwiedził Teatr z przedstawieniem pt. „O pluszowym misiu Gałganku w krainie bałaganku”. Dzieci z grupy Żabki z ogromnym zainteresowaniem śledziły losy sympatycznego misia, który nauczył je, jak ważny jest porządek.

Spektakl pełen humoru i barwnych postaci dostarczył przedszkolakom nie tylko świetnej zabawy, ale także cennej lekcji. Mali widzowie aktywnie reagowali na wydarzenia na scenie, a na zakończenie nagrodzili aktorów gromkimi brawami. To była wspaniała teatralna przygoda.

Miniony tydzień upłynął nam pod znakiem zdrowia! Dzieci z grupy Żabki dowiedziały się, jak dbać o swój organizm poprzez odpowiednie odżywianie, higienę i aktywność fizyczną. Poznaliśmy Piramidę Zdrowego Żywienia, a następnie stworzyliśmy własną, wycinając produkty z gazetek reklamowych i układając je w odpowiednich miejscach.

Rozmawialiśmy również o konieczności dbania o higienę – myciu rąk, regularnym szczotkowaniu zębów oraz wizytach u lekarzy. Nie zabrakło także ruchu! Każdego dnia dużo ćwiczyliśmy, aby przekonać się, jak ważna jest aktywność fizyczna dla naszego zdrowia.

Podczas zajęć graliśmy w grę „Zdrowy produkt na głoskę” – dzieci dopasowywały obrazki przedstawiające produkty spożywcze do odpowiednich liter, rozwijając przy tym zainteresowanie literami i wzbogacając słownictwo. Poznaliśmy także cyfrę 9 – szukaliśmy jej w otoczeniu i bawiliśmy się w liczenie zdrowych przysmaków.

W czwartek czekało na nas wyjątkowe kulinarne wyzwanie – dzieci samodzielnie przygotowały pyszne i kolorowe szaszłyki owocowe. Było smacznie, zdrowo i bardzo radośnie! To był tydzień pełen cennych lekcji i smakowitych doświadczeń.

W poniedziałek, 10 marca, nasze przedszkole odwiedziło Mobilne Planetarium ORBITEK, zabierając dzieci w niezwykłą podróż po tajemnicach kosmosu. W specjalnej kopule projekcyjnej przedszkolaki mogły poczuć się jak prawdziwi astronauci, odkrywając odległe zakątki wszechświata.

Pierwszy tydzień marca rozpoczęliśmy koncertem muzycznym ,,Leśne przygody zaspanego borsuka”. Muzyczna opowieść tym razem ilustrowana była dźwiękami klarnetu. Tematem przewodnim tego tygodnia była sztuka. Żabki zdobywały wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki: muzyki, teatru, malarstwa. Dzieci poznawały różne instrumenty. Bawiły się w teatr. Wysłuchiwały głoskę ,,w'' w wyrazach. Wykonywały wazon techniką wydzieranki według własnego pomysłu. Malowały farbami martwą naturę, poznając zawód malarza. W czwartek braliśmy udział w zajęciach Zumby. Dzieci chętnie wykonywały prezentowane przez Panią instruktor ekspresje ruchowo – taneczne do muzyki. Zajęcia przy muzyce dały nam wiele pozytywnej energii!

Strony