Zadania wspierające rozwój dziecka do realizacji w marcu:
Żabki
- Obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych w czasie wykonywania eksperymentów.
- Poznanie kalendarza pogody- rozwijanie zainteresowania różnymi zjawiskami pogodowymi.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi krokusy).
- Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
- Zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
- Dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach, nazywanie wybranych, umieszczanie ich w nasłonecznionych miejscach.
- Wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt, szanowanie wody, niemarnowanie jej.
- Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
- Poznanie polskich tradycji związanych z Wielkanocą: pisanki, baranek, owies, koszyczek wielkanocny, Śmingus- dyngus.
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy.
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).
- Wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- Poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich: u,U, c,C, poznanie zapisu graficznego liczby 10.
- Utrwalenie zapisu graficznego poznanych liczb od 0 do 10. Doskonalenie liczenia w zakresie 10.
- Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy wspólnymi zabawkami,
- wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie; zgodna zabawa, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca, posługiwanie się umiarkowanym głosem podczas zabaw,
- zabiegi higieniczne po wejściu do sali, po zabawie i przed posiłkami ( przypomnienie zasad dokładnego mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
- nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych: zakładanie i zdejmowanie butów, ubieranie się i rozbieranie,
Tematy do realizacji:
1. W dziecięcym laboratorium.
2. Pogoda marcowa.
3. Wiosna, ach to ty!.
4. Wielkanoc.