Zadania wspierające rozwój dziecka do realizacji w marcu:

Żabki
  • Obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np. rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych w czasie wykonywania eksperymentów.
  • Poznanie kalendarza pogody- rozwijanie zainteresowania różnymi zjawiskami pogodowymi.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi krokusy).
  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach.
  • Zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
  • Dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach, nazywanie wybranych, umieszczanie ich w nasłonecznionych miejscach.
  • Wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt, szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • Obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
  • Poznanie polskich tradycji związanych z Wielkanocą: pisanki, baranek, owies, koszyczek wielkanocny, Śmingus- dyngus.
  • Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy.
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  •  Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).
  • Wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • Poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich: u,U, c,C, poznanie zapisu graficznego liczby 10.
  • Utrwalenie zapisu graficznego poznanych liczb od 0 do 10. Doskonalenie liczenia w zakresie 10.
  • Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy wspólnymi zabawkami,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie; zgodna zabawa, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca, posługiwanie się umiarkowanym głosem podczas zabaw,
  • zabiegi higieniczne po wejściu do sali, po zabawie i przed posiłkami  ( przypomnienie zasad  dokładnego mycia rąk) – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie,
  • nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych: zakładanie i zdejmowanie butów, ubieranie się i rozbieranie,

Tematy do realizacji:

1. W dziecięcym laboratorium.

2. Pogoda marcowa.

3. Wiosna, ach to ty!.

4. Wielkanoc.