Zadania wspierające rozwój sześciolatków na miesiąc styczeń
Słonka
Kręgi tematyczne:
- Coraz bliżej gwiazd
- Za zimową szybą
- Serce dla babci i dziadka
- Kim będę
Obszar fizyczny:
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku w czasie zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
- Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawach ruchowych
- Doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
- Kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania reki w czasie kreślenia
- Doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
- Wdrażanie do systematycznego udziału w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych w sali i na świeżym powietrzu
- Doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnych materiałów, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia i montowania
- Doskonalenie umiejętności dostosowywania napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
- doskonalenie sprawności manualnej w czasie wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej i od góry do dołu
- Wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo – ruchową i świadomość ruchów całego ciała
- Kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pory roku i pogody
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odpoczynkiem
Obszar emocjonalny:
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
- Kształcenie postawy ciekawości otaczającym światem i radości z jego odkrywania
- Wdrażanie do odróżniania emocji, nazywania ich oraz do rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- Kształtowanie empatycznej postawy wobec zwierząt
- Wdrażanie do uważnego słuchania w czasie rozmowy swobodnej i modelowanej
- Kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
- Budowanie wiary we własne siły i pozytywnego obrazu swojej osoby
- Wdrażanie do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć np. czekania na swoją kolej
Obszar społeczny:
- Integrowanie grupy w czasie wspólnej pracy i zabaw
- Budowanie pozytywnej atmosfery w zespole
- Budowanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
- Kształtowanie umiejętności oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych
- Zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny i poczucia dumy z jej niepowtarzalności, tradycji oraz zainteresowań
- Kształtowanie poczucia szacunku wobec osób starszych
- Wdrażanie do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton
Obszar poznawczy:
- Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu i opowiadania wysłuchanej historii
- Kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- Doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab
- Wzbudzanie zainteresowania literami „p,P” i „s, S”
- Kształtowanie pojęcia liczby „osiem”, poznanie cyfry 8
- Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8
- Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów
- Kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych
- Wzbogacanie słownictwa związanego z tematem i uściślenie pojęć
- Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych
- Stymulowanie swobodnej aktywności poznawczej przez zabawy w kącikach tematycznych
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką i ruchem w celu wyrażania treści i emocji
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych w czasie zabaw badawczych
- Kształtowanie pojęcia stałości długości i stałości ilości nieciągłych
- Uczenie wykorzystania znanych piktogramów do kodowania informacji
- Kształcenie umiejętności posługiwania się znakami +, -, = oraz układania i rozwiązywania zadań tekstowych
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii we wzorach i figurach geometrycznych
- Rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej i muzycznej
- Doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się pod względem artykulacyjnym i gramatycznym
- Uczenie rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego oraz drugiej osoby