Zadania wspierające rozwój sześciolatków na miesiąc styczeń

Słonka

Kręgi tematyczne:

  • Coraz bliżej gwiazd
  • Za zimową szybą
  • Serce dla babci i dziadka
  • Kim będę

Obszar fizyczny:

  1. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku w czasie zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
  2. Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawach ruchowych
  3. Doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
  4. Kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania reki w czasie kreślenia
  5. Doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
  6. Wdrażanie do systematycznego udziału w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych w sali i na świeżym powietrzu
  7. Doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnych materiałów, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia i montowania
  8. Doskonalenie umiejętności dostosowywania napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
  9. doskonalenie sprawności manualnej w czasie wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej i od góry do dołu
  10. Wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo – ruchową i świadomość ruchów całego ciała
  11. Kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pory roku i pogody
  12. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odpoczynkiem

Obszar emocjonalny:

  1. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
  2. Kształcenie postawy ciekawości otaczającym światem i radości z jego odkrywania
  3. Wdrażanie do odróżniania emocji, nazywania ich oraz do rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  4. Kształtowanie empatycznej postawy wobec zwierząt
  5. Wdrażanie do uważnego słuchania w czasie rozmowy swobodnej i modelowanej
  6. Kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
  7. Budowanie wiary we własne siły i pozytywnego obrazu swojej osoby
  8. Wdrażanie do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć np. czekania na swoją kolej

Obszar społeczny:

  1. Integrowanie grupy w czasie wspólnej pracy i zabaw
  2. Budowanie pozytywnej atmosfery w zespole
  3. Budowanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
  4. Kształtowanie umiejętności oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych
  5. Zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny i poczucia dumy z jej niepowtarzalności, tradycji oraz zainteresowań
  6. Kształtowanie poczucia szacunku wobec osób starszych
  7. Wdrażanie do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton

Obszar poznawczy:

  1. Doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami
  2. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu i opowiadania wysłuchanej historii
  3. Kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
  4. Doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab
  5. Wzbudzanie zainteresowania literami „p,P” i „s, S”
  6. Kształtowanie pojęcia liczby „osiem”, poznanie cyfry 8
  7. Rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8
  8. Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
  9. Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów
  10. Kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych
  11. Wzbogacanie słownictwa związanego z tematem i uściślenie pojęć
  12. Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych
  13. Stymulowanie swobodnej aktywności poznawczej przez zabawy w kącikach tematycznych
  14. Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką i ruchem w celu wyrażania treści i emocji
  15. Doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych w czasie zabaw badawczych
  16. Kształtowanie pojęcia stałości długości i stałości ilości nieciągłych
  17. Uczenie wykorzystania znanych piktogramów do kodowania informacji
  18. Kształcenie umiejętności posługiwania się znakami +, -, = oraz układania i rozwiązywania zadań tekstowych
  19. Kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii we wzorach i  figurach geometrycznych
  20. Rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej i muzycznej
  21. Doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się pod względem artykulacyjnym i gramatycznym
  22. Uczenie rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego oraz drugiej osoby